INFORÁDIÓ 
2019. szeptember 18. szerda
Diána

brexit

tájékoztatás

kampány

london

London, 2019. augusztus 29. A brit zászló a parlament épületén Londonban 2019. augusztus 29-én. Az előző nap II. Erzsébet királynő jóváhagyta Boris Johnson miniszterelnök arra vonatkozó tervét, hogy szeptember közepén függesszék fel a parlament ülésezését október 14-ig. A terv tüntetést váltott ki az uniópártiak táborában, akik szerint a szünettel a függetlenségpárti Johnson megfosztja a képviselőket attól, hogy jogszabályok révén kikényszerítsék a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) október 31-én esedékes határidejének újbóli elhalasztását. MTI/AP/Kirsty Wigglesworth

Beindult a brexitfelkészítő kampány

Vasárnap beindult a brit történelem legnagyobb reklámkampánya, amely a közelgő brexitre illetve a felkészülésre figyelmezteti az embereket. A szigetország lakóinak például fel kell készülniük az utazási szigorításokra, a vállalkozásoknak pedig az extra papírmunkára.

Vasárnaptól a brit kormány már óriásposztereken is azt üzeni a lakosoknak: október 31-én mindenképp bekövetkezik az Unióból történő brit kilépés és így jobb, ha készülnek rá.

A hasonló nevű – és közpénzből finanszírozott – kampány költségét 100 millió angol fontra becsülik. Az utcai poszterek mellett pólók, bögrék, tévés és rádiós reklámok is hirdetik majd, hogy „Készüljetek a brexitre” és szólítják fel az embereket, hogy látogassanak el a kormány által ebből a célból létrehozott weboldalra.

Egy felmérés szerint a britek fele nem hisz abban, hogy az ország valóban kilép az EU-ból október 31-én. Ugyancsak ebből derült ki, hogy a kis- és közepes vállalkozások 42%-a nem tudja, hogyan készüljön a brexitre. A lakosságnak pedig kevesebb, mint egyharmada próbált utánanézni, hogy mi is a teendő.

A kormány EU-párti bírálói szerint a reklámhadjárat megsértheti a politikai kampányokról szóló törvényeket – mivel közpénzből folyik és mivel a kilépési dátum előtt indult. Ha az időszakban előrehozott választásokat tartanak, akkor annak sugallása, hogy a kormány már készen áll a kilépésre, gyakorlatilag a Konzervatív Párt kampányszlogenje – állította Mark Malloch Brown lord, volt külügyi államtitkár, ENSZ-főtitkár helyettes és Soros György Quantum Alapjának egykori alelnöke.

A brexitpárti aktivisták viszont azzal vágtak vissza, hogy 2016-ban David Cameron akkori miniszterelnök is közpénzekből kampányolt az unióban maradás mellett.

Kérdések és válaszok

Maga a kampányhoz kapcsolódó weboldal egy sor kérdéssel terelgeti a megfelelő válaszokhoz a látogatót és világosítja fel, hogy miként hathat rá a brexit.

A legegyszerűbb tanácsot azok kapják, akik a szigetországban élnek és brit állampolgárok, nem tartanak fenn vállalkozást és nem akarnak külföldre utazni. „Válaszai alapján Önnek semmilyen módon nem kell készülnie az október 31-i brexitre” – mondja az oldal.

Azoknak, akik viszont az EU-ba utaznának, arra kell készülniük, hogy

  • külön egészségbiztosítást kell kötni, mert a no-deal brexit esetén megszűnik számukra az államközi egyezményen alapján működő Európai Biztosítása Kártya
  • a háziállattal utazók sem élvezhetik a korábbi szabadságot, akár négy hónapot is várniuk kell majd, hogy magukkal vihessék Európába házikedvencüket
  • az autóval útnak indulókat pedig figyelmeztetik: ragasszanak nagyméretű, GB matricát a kocsijukra és váltsanak ki nemzetközi jogosítványt.

A brit polgárokat figyelmeztetik, hogy legalább hat hónapig érvényes útlevéllel induljanak útnak és számítsanak arra, hogy tovább tart majd a papírok ellenőrzése.

A brit földön élő uniós polgárokat ismét figyelmeztetik, hogy „minél hamarabb” folyamodjanak letelepedési engedélyért,

az EU-s diákok pedig számítsanak arra, hogy az Erasmus-program részeként nem tudnak nagy-britanniai tanulmányokat folytatni.

Az EU-ban élő britek számára ugyanakkor nem magyarázzák el, hogy számukra is véget ér az EU-n belüli szabad mozgás lehetősége. A brit cégeket az oldal arra figyelmezteti, hogy európai ügynököket és képviselőket kell majd kinevezniük és további szabályozásra számíthatnak, ha továbbra is kereskedni akarnak az Unió területén. A kilépésig kevesebb mint 60 nap maradt és a brit kormány üzenete ez: minél gyorsabban lépjenek!

Nyitókép: MTI/AP/Kirsty Wigglesworth

Kapcsolódó hang

Beindult London brexitre felkészítő kampánya
 


A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018