A német hadsereg korszerűsítésére létrehozott testület egyik osztálya a várható események elemzésével foglalkozik, és nemrég feladatául kapta, hogy vizsgálja meg: milyen politikai és gazdasági helyzetet teremthet a kőolajforrások kimerülése.
A szakértői csoport úgy véli, hogy már az idei év fordulópontot jelenthet a világ kőolaj-ellátásában, ugyanis a föld mélyében található tartalékok lassan kiapadóban vannak, és nem zárható ki, hogy ez a tény 2025 és 2040 között súlyos biztonságpolitikai következményekkel járhat.
A bizalmas jellegű tanulmány hangsúlyozza, hogy a kőolaj fokozatosan hatalmi tényezővé válik, és a termelő országok kényük-kedvük szerint állapíthatják meg egy-egy hordó árát. Ez komoly zavart okozhat a szabad kereskedelemben, és előfordulhat, hogy az egykori kommunista országokban ismert tervgazdaság és "jegyrendszer" bevezetését vonhatja maga után.
Mindez a hatalmi központok eltolódásával járhat, mert kiváltképpen Nyugat-Európa gazdasága kötődik a globalizáció révén a világ távolabbi részeihez, és ha az ottani országok csődbe mennek, akkor magukkal ránthatják az uniós tagállamokat is.
A "jövőt elemző csoport" szakértői ebben az esetben nem zárják ki a demokráciát fenyegető szélsőséges ideológiák előretörését sem, ugyanis az általános zűrzavart a lakosság jó része valószínűleg az államrend általános válságának tekinti. Konkrét politikai következményként pedig azt "jósolják", hogy Berlin engedékenységre kényszerül Moszkvával szemben, Izraellel kapcsolatos álláspontját pedig a kőolajtermelő arab országok kívánságaihoz kell igazítania.
A Spiegelhez eljutott tanulmány megállapításai nagyjából megfelelnek egy hasonló céllal készített brit elemzés baljós kicsengéseinek. Ezt a londoni kormány felkérésére állították össze, és főbb pontjait a múlt héten a Guardian című újság közölte. Azt a londoni energiaügyi hivatal rutinjellegű elemzéseként igyekeztek beállítani.
A Spiegel azonban rámutat arra, hogy az energiaellátást illető, egyre erősödő nyugati aggodalmakat bizonyítja a két bizalmas jellegű tanulmány szinte egyidejű elkészítése.
Lázár János a parlamentben: Trianon nélkül miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata