Az autó a huszadik század során az amerikai életforma meghatározó része volt. Egyaránt jelképezte az egyéni szabadságot és a jólétet - az 1990-es évek végére és az ezredforduló elejére a tengerentúlon divatba jöttek a hatalmas terepjárók, amelyek jóval nagyobbak, mint amire gazdáiknak szüksége lenne.
Az ezredforduló második évtizede azonban úgy tűnik, gyökeres változást hoz: az Egyesült Államokban a II. világháború óta tavaly fordult elő először, hogy több autót vontak ki a forgalomból, mint ahányat üzembe helyeztek. 2009-ben 14 millió kocsi, furgon és teherautó mondott búcsút a széles, nagy utaknak, miközben csak 4 millió új kocsi talált gazdára - áll az Earth Policy Institute jelentésében.
Az Egyesült Államokban még így is 250 millió jármű van, miközben a jogosítvánnyal rendelkezők száma 209 millió - de ez most négymillióval csökkent.
Mindennek az oka a gazdasági válság, és különösen az, ami az elmúlt évben az amerikai autóiparral történt. A három nagy autógyár közül a Chrysler és a GM fájdalmas csődeljáráson ment át, és szerencséjük volt, hogy a szövetségi kormány hajlandó volt megmenteni őket. Közben az eladások közel 22 százalékkal estek vissza az előző évhez képest - az emberek inkább nem vásároltak, mert attól féltek, hogy elveszítik a munkájukat - jegyezte meg az Earth Policy Institute jelentését idéző Guardian.
A kutatóintézet szerint nemcsak a válságról van szó. Telítődött a piac - hasonlóan Japánhoz, ahol a 90-es években 21 százalékkal csökkent a kocsik száma. Emellett az Egyesült Államokban is folytatódott a városokba való áramlás, és immár a lakosság négy ötöde városlakó. Közben az önkormányzatok egyre emelik a parkolás árát és behajtási díjak kivetését tervezik. Ezek a tényezők elérhetik azt is, hogy állami beavatkozás nélkül is csökken az Egyesült Államok üvegházi gáz kibocsátása - mondta Lester Brown, az Earth Policy Intézet elnöke.
Valami nincs rendben Vlagyimir Putyinnal - szúrta ki a német sajtó