eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Kamionok állnak sorban a hegyeshalmi határátkelőhelyhez vezető autópályán, az ausztriai Lajtabruck (Bruck an der Leitha) közelében 2020. március 18-án. Az új koronavírus-járvány terjedésének feltartóztatására a magyar kormány lezárta a személyforgalom előtt a határokat, de a teherforgalmat nem korlátozta.
Nyitókép: MTI/AP/Ronald Zak

Káosztól tart London polgármestere a brit-uniós határon

Khan szerint az Európai Határregisztrációs Rendszer bevezetése után a pályaudvaron hatalmas sorok alakulhatnak ki csúcsidőszakokban.

Sadiq Khan londoni polgármester szerint káoszba fulladhat az utasforgalom ellenőrzése a londoni határátléptető pontokon, ha a brit kormány nem készül fel a várhatóan ősszel érvénybe lépő új Európai Határregisztrációs Rendszerre (Entry/Exit System, EES).

A londoni városháza által ismertetett szombati nyilatkozatában a munkáspárti polgármester kijelentette: a legnagyobb felfordulás a londoni St. Pancras pályaudvaron várható, innen indulnak ugyanis a brit fővárost Párizzsal, Brüsszellel és több más európai célállomással összekötő Eurostar szuperexpresszek.

Khan szerint az EES-rendszer bevezetése után a pályaudvaron hatalmas sorok alakulhatnak ki csúcsidőszakokban a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) egyenes következményeként, és a konzervatív párti kormány nem háríthatja el felelősségét ebben az ügyben.

Tavaly 18,6 millióan utaztak a Eurostar expresszvonatokon, 22 százalékkal többen, mint 2022-ben.

Az EES-mechanizmus a tervek szerint - többszöri halasztás után - októberben lép hatályba, és előírja az Európai Unió területére kívülről belépőknek az előzetes regisztrációt, egyebek mellett fotó és biometrikus útiokmányadatok beterjesztését.

A brit EU-tagság négy évvel ezelőtt megszűnt, így az EES-rendszer előírásai a jelen állapot szerint külső országként Nagy-Britanniára is vonatkoznak.

Az EES-rendszer várható nagy-britanniai következményeire nemrégiben brit turisztikai, hajózási és közigazgatási szervezetek is figyelmeztették a brit kormányt összehangolt, együtt beterjesztett tanulmányaikban.

A délkelet-angliai Kent megye tanácsa - amelynek hatáskörébe tartozik Dover, a világ legforgalmasabb teher- és kompkikötője - azt emelte ki, hogy a legrosszabb, de "az észszerűség határain belül maradó" forgatókönyvek 14 órás várakozást sem zárnak ki a doveri kikötő és a kontinens közötti turistaforgalomban.

A Nagy-Britanniát és a kontinenst összekötő vasúti Csatorna-alagút üzemeltetője, a Getlink azt hangsúlyozta tanulmányában, hogy becslése szerint a biometrikus adatok felvételével járó regisztráció minden egyes utas esetében 5-7 perccel hosszabbítja meg a határátlépési procedúrát.

Az emiatt várható halmozott késések illusztrálására a Getlink hangsúlyozta: a Csatorna-alagútban közlekedő személyautó- és teherjármű-szállító vonatokon évente tízmillió utas és 1,6 millió kamion kel át, és a vasúti alagút az EU és Nagy-Britannia kereskedelmi forgalmának 26 százalékát bonyolítja le.

Címlapról ajánljuk
Versenyfutás az idővel: hat napja semmi nyoma az eltűnt autista német kisfiúnak

Versenyfutás az idővel: hat napja semmi nyoma az eltűnt autista német kisfiúnak

A hét eleje a különböző mentőszolgálatok több száz tagja keresi a hétfő este az alsó--szászországi Bremervördében eltűnt hatéves kisfiút. A rendkívüli erőkkel l folyó kutatást nehezíti, hogy a hatéves Arian autista. Ez az oka annak, hogy a felkutatására a hatóságok a legkülönbözőbb eszközöket vetik be, és az autizmus szakértőivel is konzultálnak. Szombat délutánig azonban még semmi eredmény nélkül, de nem adták fel a reményt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Hamarosan örökké élhetünk?

Hamarosan örökké élhetünk?

Egy furcsa és stagnáló társadalomhoz vezetne, ha az emberek még 120 évesen is élnének – véli Venki Ramakrishnan, Nobel-díjas molekuláris biológus. A „Miért halunk meg: Az öregedés új tudománya és a halhatatlanság keresése” című könyv szerzője szerint ráadásul irreális elképzelése az, hogy halálunkig megmaradnak szellemi képességeink. Ezért is int óvatosságra a biológiai törvényekkel dacoló öregedéskutatásokkal kapcsolatban, amelyekből egyre több indul, és nemcsak a technológiai fejlődés adta lehetőségek miatt. Azért is, mert a világ legnagyobb részén egyre nő a várható élettartam, aminek egészen a gazdasági és társadalmi következményei lesznek. Nem a lehető leghosszabb élet tehát a legfontosabb célja ezeknek a kutatásoknak, hanem lehető leghosszabb viszonylagos egészségben eltöltött élet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 27. 16:00
×
×
×
×