Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla

Magyar esélyek a költségvetési végjátékban

Nem a kiadások általános szintjének az emelése az egyetlen megoldás a Magyarország számára 2014 és 2020 között elérhető felzárkóztatási támogatások drasztikus csökkentése ellen: nagyobb büdzsé nélkül is javítható a magyar pozíció a BruxInfo szerint. A csütörtökön kezdődő uniós csúcson a szűkebb pénzügyi keret egyes költségvetési fejezetek közötti újraelosztása lehet az egyik fő vitatéma.

Az előjelekből ítélve úgy tűnik, hogy a következő hétéves pénzügyi keret további lefaragása helyett a rendelkezésre álló korlátozott források egyes tagállamok és főleg a költségvetési fejezetek közötti újraelosztására helyeződik át a hangsúly csütörtöktől, amikor az Európai Tanács kísérletet tesz az uniós politikák 2014 és 2020 közötti finanszírozásáról szóló megállapodás elfogadására.

A potenciálisan akár több napon át is elhúzódó csúcstalálkozó kezdete előtt tanácsi és tagállami források gyakorlatilag kizárták annak a lehetőségét, hogy az eddigi csökkentési trend a végjátékban megforduljon, és a kormányok az asztalon fekvő javaslatnál több pénzt szavazzanak meg a közös kiadásokra. Noha szavakban több nettó befizető ország (Nagy-Britannia, Németország, Svédország és mások) tovább vágna a Herman Van Rompuy által néhány napja javasolt főösszegből, mégsem valószínű, hogy tovább zsugorodjon a keret.

Tanácsi források szerdán kétségtelen ténynek nevezték, hogy a jelek szerint Magyarország van kitéve jelenleg a legnagyobb veszteségnek a felzárkóztatási pénzek vonatkozásában. Ez azonban inkább következik a kohéziós pénzek Bizottság által javasolt elosztási módjából, és nem közvetlenül a büdzsé kiadásainak lefaragásából - írja a BruxInfo.

"Magyarország nem azért veszít sokat, mert a nettó befizetők vissza akarnak venni a kohéziós forrásokból. Hanem mert a Bizottság papírja elég furcsa módon a források hozzáférhetőségének olyan rendjére tett javaslatot, amelyik igen kedvező lenne néhány közép- és kelet-európai ország (mindenekelőtt Lengyelország és részben Románia) számára, közömbös másoknak, míg további rászoruló országoknak (mindenekelőtt Magyarországnak) kifejezetten hátrányos. E helyzet orvoslásához azonban nem több pénzre, hanem az elosztási szabályok módosítására van szükség" - vélte egy vezető beosztású tanácsi forrás, a nettó befizetők köréből.

Diplomáciai források szerint Magyarország az adott pénzügyi keretek között négy módon is javíthat nem éppen irigylésre méltó helyzetén. Először is a források egyes költségvetési fejezetek közötti átrendezésével, úgy, hogy más területek büdzséjét csökkentsék és az összeggel a kohéziós politika és a közös agrárpolitika költségvetését növeljék. Másodszor, a tagállamok által elérhető kohéziós források felső határának számunkra kedvező módosításával. Harmadszor, a kohéziós politika keretein belül a legfejletlenebb régiók számára is hozzanak létre olyan biztonsági hálót, ami garantál számukra egy bizonyos szintű finanszírozást. Negyedszer, ugyancsak a kohéziós politikánál a pénzfelhasználás szabályainak a könnyítés irányába ható módosításával (a jelenlegi tervezethez képest).

Felvetődhet a kérdés, hogy a kezdettől fogva nyilvánvaló magyar specifikus problémára miért nem született megoldás a tárgyalások eddigi, 1,5 éve alatt. Nevük elhallgatását kérő források szerint azért, mert a tárgyalások logikája eddig tökéletesen ellentétes volt, hiszen eddig folyamatosan csökkentették a keretet, "a magyarok pedig a trenddel szemben haladtak". Ez pedig előrevetítette azt, hogy a magyar problémát a végjátékban kell majd kezelni.

Forrásaink arra is felhívják a figyelmet, hogy Magyarország helyzete abban is különbözik a legtöbb kohéziós országétól (de főleg a lengyelektől és a románoktól), hogy az ő esetükben a sorozatos vágások hatására egy kedvező növekmény csökkentése ellen kell harcolni, míg számunkra eleve hátrányos volt a Bizottság kiinduló javaslata - olvasható a BruxInfo elemzésében.

Az Európai Tanács (és az Európai Bizottság) elnökével a tervek szerint csütörtökön délután negyed 6-kor kétoldalú megbeszélést folytató magyar miniszterelnök azért száll majd "ringbe" a csúcson, hogy a két pénzügyi időszak között szélesre kinyíló ollót lehetőleg minél összébb zárja.

Ez diplomaták szerint a fent említett módszerekkel is lehetséges, és még plusz pénzt sem kell hozzá szerezni a büdzséhez, ami politikailag eleve reménytelen vállalkozásnak tűnne.Forrásaink arra hívják fel a figyelmet, hogy miközben a kohéziós politika és legutóbb már a közös agrárpolitika kiadásaiból is durván (a Bizottság tervéhez képest 30, illetve 25 milliárd euróval) lefarag az aktuális javaslat, addig más költségvetési fejezetek kiadásai jelentősen nőnek - írja a BruxInfo. A Horizont 2020 kutatási és innovációs program költségvetése például 60 százalékkal, a bel- és igazságügyi fejezeté 50, a külkapcsolatokra fordítandó keret pedig 25 százalékkal. Meredeken megnövelte a Van Rompuy féle javaslat az előző, ciprusi elnökségi javaslathoz képest az európai infrastruktúra alap, az Európai Összekapcsolási Eszköz (CEF) büdzséjét is.

Egy belső átcsoportosítással tehát csökkenteni lehetne a veszteségeket, mind a kohéziós, mind pedig a közös agrárpolitikánál, főleg a direkt támogatásoknál. Mivel ezek a tételek tagállamokra lebontva kiszámolhatók, minden javulás, automatikusan javítaná a magyar pozíciókat is. A kohézió barátai számára ez járható út lenne, kérdéses, hogy sikerül-e ehhez megnyerni a nettó befizetőket is, akik főleg a kohéziós politikán takarékoskodnának.

A második magyar esély az egy ország által maximálisan igénybe vehető támogatások mértékének növelése. Itt tulajdonképpen nyitott ajtón kopogtatunk, hiszen már a jelenlegi szöveg is eltérést tesz lehetővé a főszabálytól abban az esetben, ha egy ország 2008 és 2011 között 1 százaléknál súlyosabb recesszióban volt. Ez ráillik hazánkra is, és a három balti országra is. Az aktuális főszabály értelmében egységesen a GDP 2,4 százaléka lenne a felső határ, Magyarország esetében egyelőre 2,xx ez a szám, ami maximum 2,99 százalékot jelent. Ez a baltiak számára már elfogadható kiigazítás, ám a magyarok veszteségeit csak részben csökkenti. Ahhoz ugyanis, hogy a jelenlegi szinten maradjunk, a GDP 3,51 százaléka kellene, hogy legyen a felső határ. Még a 2,99 százalékos szinttel is (21,9 milliárd euró) "csak" megfelezhetnénk a 30 százalékos vágást, ám ilyen magas szint elérésére aligha lehet esély. Ugyanakkor alkalomadtán ezzel is egy-két milliárd eurót vissza lehet nyerni, és a többi lehetőséggel együtt már nem elhanyagolható összegről lehet szó.

A harmadik mérlegjavítási lehetőség abból származna, ha a fejlett és az újonnan létrehozandó átmeneti régiók kategóriájához hasonlóan az uniós fejlettségi szint 75 százaléka alatti, legszegényebb régiók számára is létrehoznának egy biztonsági hálót. Erről a bizottsági javaslat fura módon megfeledkezett, pedig diplomaták szerint nincs racionális érv amellett, hogy éppen a legszegényebb térségeknek ne biztosítsanak ilyen lehetőséget.

Végül egy negyedik megoldás az lenne, ha a pénzfelhasználás szabályain is könnyítenének. Ilyen könnyítésnek számítana, ha az uniós társfinanszírozás mértéke az aktuális javaslatban szereplő 75 helyett 85 százalékon maradna, mint jelenleg. De az is nagy könnyebbséget jelentene, ha a vissza nem téríthető áfa-t is támogatható költségként ismerné el az EU, ahogy jelenleg is (ez főleg a forráshiánnyal küszködő önkormányzatoknak fontos). Tizenöt kohéziós ország (a portugálok kivételével) kedden közös álláspontban sürgette, hogy ezekben a kérdésekben pozitív elmozdulás történjen. Levelükben az említetteken túl még az előlegfizetés fontosságát is hangsúlyozzák.

További részletek itt.

Hanganyag: Domanits András, Farkas Dávid

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

India öles léptekkel zárkózik fel a fejlett országokhoz. Ebben nemcsak a kedvező gazdaságföldrajzi és a még mindig kedvező demográfiai adottságok segítik, hanem az úgynevezett jó kormányzás is: a kormányzat szisztematikusan támogatja a hazai gyártást, stabilizálja a szabályozási kereteket, és egyszerűsíti az adózást, ráadásul a belső fogyasztói bázis is gyorsan nő. Bár a kilátások jók, kockázatok továbbra is vannak, és ezekre a befektetőknek is figyelniük kell.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×