eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 5. vasárnap Adrián, Györgyi

Hogyan úszta meg 167 ember a domogyedovói légiszerencsétlenséget?

Csodával ér fel, hogy a moszkvai Domogyedovo repülőtéren szombaton végrehajtott kényszerleszállásban "csak" két ember vesztette életét, de 167 ember, vagyis a többi utas és a személyzet megúszta zúzódásokkal, csonttörésekkel - állapították meg a hétfői orosz lapok.

A sérülések legtöbbje is akkor keletkezett, amikor az emberek a vészkijáratokon át a gép szárnyára mentek, s onnan, 3-4 méteres magasságból ugráltak le a földre, a várható robbanástól tartva igyekeztek minél előbb, minél messzebbre jutni a géptől.

Annyi már világos, hogy a gép két hajtóműve Domogyedovótól mintegy 80 kilométerre, 9000 méteres magasságban állt le. Így a pilóták gyakorlatilag vitorlázva érték el a repülőteret, de közvetlenül a leszállás előtt leállt az utolsó hajtómű is, majd áram hiányában felmondták a szolgálatot a navigációs berendezések is. Ezért, az alig 180 méter magasságban lévő felhők miatt, kizárólag a diszpécser utasításait követve szálltak le.

A gépet mégis sikerült a kifutópályára letenni, de nem egészen pontosan, s fékerő híján messze túlcsúszott a pálya végén. Csak egy homokbuckának köszönhető, hogy nem rohant neki a repülőtér betonkerítésének, ami óhatatlanul robbanáshoz, tűzhöz és az emberek biztos halálához vezetett volna.

A lapok szerint a szakértők két lehetséges okot sejtenek a történtek mögött. Az egyik feltételezés szerint a fedélzeti mérnök a felszállás közben nem kapcsolta be a szívatókat, amelyek a tartályokból a hajtóművekhez szivattyúzzák az üzemanyagot. A másik lehetőség, hogy az üzemanyagban volt valami - például víz -, ami kezdett megfagyni, s a jégkristályok eltömítették a filtereket. Ez utóbbi lehetőség ellenőrzésére Szurgutban mintát vettek egy olyan repülőgép tankjából, amelyet a szerencsétlenül járt géppel egy időben tankoltak fel.

A Komszomolszkaja Pravda című lap beszámolója és szakértői szerint a legnagyobb baj az volt, hogy az ülések közül sok kiszakadt a helyéből, és szanaszét zuhantak az ülések feletti tárolókban elhelyezett csomagok: az ülések éles fém alkatrészei és a bőröndök számos sérülést okoztak.

Tu-154 típusú repülőgépekkel az elmúlt évtizedben számos katasztrófa történt: 2001-ben Irkutszk mellett zuhant le egy gép, 145 ember halt meg, 2002 februárjában a Fekete-tenger felett az ukrán légvédelem lőtt le véletlenül egy repülőt, 78 ember vesztette életét, ugyanazon év nyarán a német légtérben ütközött össze egy Tu-154-es egy teherszállító Boeinggel a diszpécser hibájából, az áldozatok száma 69 volt.

Két évvel később, 2004 augusztusában egyszerre két repülőgépet robbantottak fel öngyilkos merénylők, az egyik egy Tu-154-es volt, összesen 90 ember halt meg. 2006-ban Donyeck térségében szenvedett balesetet egy gép, 170 ember vesztette életét.

Tavaly nyáron Iránban zuhant le egy gép, 168 ember életét oltva ki. Idén áprilisban a Lech Kaczyinski lengyel államfőt és kíséretét szállító Tu-154M típusú gép zuhant le néhány száz méterre a repülőtértől Szmolenszk mellett. Végül egy hasonló gép áramellátása és navigációs rendszere mondta fel a szolgálatot, s a pilóták csodával határos módon úgy tették le a gépet a Komi Köztársaság egyik rég elhagyott repülőterén, hogy senki nem sérült meg, sőt, a gép is ép maradt.

A most szerencsétlenül járt gép tulajdonosának, a dagesztáni légitársaságnak a gépei az elmúlt egy évben legalább kétszer hajtottak végre kényszerleszállást, de senki nem sérült meg.

Címlapról ajánljuk
Sós Csaba: itt még komoly ütközések lesznek

Sós Csaba: itt még komoly ütközések lesznek

Még bő 50 napig szerezhetnek indulási jogot az úszók a párizsi olimpiára. Sós Csaba szövetségi kapitány több számban is nagy csatát vár a lehetséges magyar indulók között, ugyanis számonként és nemzetenként legfeljebb ketten indulhatnak az olimpián. Arról is beszélt, hogy a 15 éves Jackl Vivien nemzetközi szintű klasszis lesz a következő időszakban.

Lehet, hogy most a britek átléptek egy határt

Kijev nyugati szövetségesei eddig megtiltották az ukrán erőknek, hogy a nyugatról szállított fegyvereket Oroszországon belüli helyszínek ellen használják
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Rég nem láttunk ekkora többlethalálozást Magyarországon

Rég nem láttunk ekkora többlethalálozást Magyarországon

Rendszeresen monitorozza az általános többlethalálozás alakulását idehaza a Semmelweis Egyetem Epidemiológiai és Survaillance Központja. A napokban megjelent gyorselemzésükben a járványügyi szakemberek kiemelték: 2023 utolsó heteiben 7% többlethalálozás volt megfigyelhető a 2014-2019-es (vagyis Covid-járvány előtti) évek azonos időszakához képest. Az idősek esetében sajnos ebből a szempontból még súlyosabb volt a tavaly év vége.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×