Rendkívüli bizonytalanságot hozott a koronavírus-járvány, amikor 2020 márciusában megjelent Magyarországon. Az addigi otthoni, szabadidős és munkahelyi forgatókönyvek átalakultak. A pandémia negatív gazdasági hatásai pedig sokak pénztárcáját, bevételeit, így a fiatalokét is érintette – derül ki a K&H ifjúsági indexéhez az idei első negyedévben készült reprezentatív felmérésből, amely arra kereste a választ, hogy a pandémia hogyan befolyásolta a 19–29 évesek bevételeinek alakulását.
Tízből négy fiatalnak csökkent a bevétele
A válaszok szerint felemásan érintette a fiatalok bevételeit a járvány magyarországi megjelenése. A kutatásból kiderül, hogy a megkérdezettek 43 százaléka – vagyis 10-ből 4 fiatal – alacsonyabb összegből gazdálkodik azóta. 15 százalék kisebb mértékű bevételcsökkenésről számolt be, 28 százalék viszont azt mondta, hogy jelentősen mérséklődtek a bevételei.
A bevételcsökkenésről beszámoló fiatalok havonta átlagosan 74 ezer forintról kényszerültek lemondani a járvány hatására. A keleti országrészben élő fiatalok átlagban havi 55 ezer forintos kiesést mondtak, az ország többi részében élőknél ugyanaz 83 ezer forint volt.
A diákok átlagosan 48 ezres mínuszról, a dolgozó fiatalok viszont jóval nagyobb, 96 ezer forintos visszaesésről beszéltek.
A részletes eredményekből látszik az is, hogy inkább a nőket érintette kedvezőtlenül a járvány, 53 százalékuk bevétele mérséklődött, miközben a férfiaknál csak 34 százalékos volt az arányuk.
A másik két oldal
Tehát jelentős a bevételcsökkenést elkönyvelő fiatalok aránya, de hasonló méretű azoknak a tábora, akiknél nem változott a helyzet a koronavírus-járvány hatására.
A válaszadók 41 százaléka ugyanis nem érzékelt semmilyen változást.
És voltak azok, akik több bevételre tettek szert, a válaszadók 4 százaléka komolyabb emelkedésről számolt be, 11 százalékuk pedig azt mondta, kis mértékben, de nőtt a bevételük.
Mi változott még?
„A koronavírus-járvány hatására egyébként a mindennapi bankolás is megváltozott, nőtt a bankkártyás vásárlások száma és összege. A K&H-nál vezetett közel 47 000 ezer ifjúsági számlához köthető bankkártyákkal történő vásárlások összege tavaly 16,4 milliárd forintot tett ki, ami 10,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi adatot.” – ismertette Árva András, a K&H Bank lakossági marketing szegmens vezetője.