Magyarország ma csatlakozott az "ezresek klubjához", ahhoz az elit körhöz Európában, ahol ezer kilométert meghaladó autópálya, gyorsforgalmi út működik - hangsúlyozta Bajnai Gordon miniszterelnök az M6-os autópálya fácánkerti pihenőhelyén, az M6 Tolna Koncessziós Zrt. képviselőinek és a térség szocialista országgyűlési képviselőinek jelenlétében.
A kormányfő a távirati iroda közlése szerint úgy fogalmazott: az új út felzárkózási lehetősége nyit a térségben Tolna és Baranya megyének, de Kalocsa és Baja számára is bekapcsolódási lehetőséget biztosít Európa vérkeringésébe. Hozzátette: Magyarország az elmúlt száz év legintenzívebb fejlődését éli meg, az előző nyolc évben az ország megháromszorozta gyorsforgalmi útjainak hosszát.
A 65,1 kilométeres autópálya-szakaszt PPP-konstrukcióban, a magán és közszféra együttműködésében az M6 Tolna Koncessziós Zrt. építette, és üzemelteti 2038. július 16-ig. A társaság és a gazdasági minisztérium közötti szerződés nettó értéke 118,6 milliárd forint. A magyar állam 30 évig rendelkezésre állási díjat fizet a koncessziós társaságnak, a közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint 2010-ben havi, mintegy egymilliárd forintot.
A Dunaújváros-Szekszárd szakasz után átadták a Szekszárd és Pécs közötti részt is. A Dunaújváros és Szekszárd közötti útszakasz ünnepélyes átadását némileg beárnyékolta, hogy a gyorsforgalmi utat bejáró ellenőrök néhány napja több problémát is találtak.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársai az Index szerint 10 pontba szedték össze azokat a munkálatokat, amelyeket haladéktalanul el kell végezni a forgalmi engedély megadásához. A feladatok között szerepelt az egyes helyeken még hiányzó acélkorlátok megépítése, a meglévőknek pedig a javítása. Megszabták továbbá a korlátok prizmával való felszerelését mindenütt, illetve ahol ez korábban hibásan történt meg, azok javítását, a vadvédő kerítés felszerelését, ahol ez még nem volt meg, és a vízelvezető árkok kitisztítását.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság az átadás előtt nem sokkal közleményben tudatta, hogy bár kiadta az útszakasz forgalomba helyezési engedélyét, de csak ideiglenesen. Az autósok tehát használhatják az autópályát.
A 140 kilométeres gyorsforgalmi út körülbelül egy órával rövidíti le a menetidőt Budapest és Pécs között. Magyarországon még soha nem avattak ilyen hosszú autópálya-szakaszt egyetlen napon, ráadásul a kétszer kétsávos pályán 87 híd - köztük az ország második leghosszabb völgyhídja és az ország első négy autópálya - alagútja épült. Az építkezésen ezer gépet használtak, és volt, hogy háromezer ember dolgozott egyidejűleg.
Ha a Balatonra készül nyaralni, van egy nagyon rossz hírünk