Az utolsó villamos vonal több mint hatvan éve szűnt meg Londonban (a villamosok is emeletesek voltak, mint ma az autóbuszok), de a felszíni közlekedés a villamossínek felszedése óta is akadozik, tehát a legpraktikusabb közlekedési eszköz a metró.
Budapest büszke a millenniumi kisföldalattira, mert ez a legrégebbi a kontinensen. De amikor Ferenc József felavatta, Londonban már 33 éve futottak a vonatok a föld színe alatt, vagy alagútjaikból kibukkanva, a külvárosok lakónegyedein át.
A londoni metró-vonalak össztávolsága jelenleg 400 kilométer, hétköznaponként 3,5 millóan utaznak rajtuk. Csúcsforgalmi időben persze zsúfolt a metró, de egyébként kényelmes. Tiszta, de estére az ingyen osztogatott újságok miatt szemetes.
Az állomásokon néhány éve terrorveszély elhárítási okokból megszüntettek minden szemétgyűjtőt, ahová robbanószerkezetet lehetne rejteni, és tisztasági alkalmazottak szedegetik a papírhulladékot, az eldobott üdítős palackokat. Szinte minden belvárosi állomáson egerek szaladgálnak a sínek között.
A főpolgármester szidják
A metró (becenevén a "tube" azaz a "cső") tulajdonosa a London Transport, az autóbuszjáratokat immár jelentős részben magáncégek működtetik. A London Transport igazgató-testületének tagjait a főpolgármester nevezi ki, és ő áll az igazgatóság élén.
Õt szidják a londoniak az elég gyakori, főként a munkakörülményekkel kapcsolatos metró-sztrájkok vagy a még gyakoribb, műszaki okú késések és járatkiesések miatt.
A világ legrégibb metrója gyakori javításra szorul. A járatpótló buszok pedig nehezen haladnak előre a buszsávok és a dugódíj által valamennyire megcsappant autóforgalom ellenére.
Nem olcsó a tömegközlekedés
Egy-egy sztrájk valóban megbénítja világváros életét, és a Heathrow repülőtérre is csak drága taxival jut ki ilyenkor a Londonban járt turista. Ami azt illeti, a metró és a busz sem olcsó.
Potyázni nem lehet, a metrón elektronikus be- és kiléptető rendszer van, a buszra csak elől lehet felszállni, és a sofőr kezeli a jegyet. A kombinált napijegy magyar pénzben mintegy 2300 forintnak megfelelő összeg, és csak reggel fél tíz, azaz a csúcsforgalom vége után érvényes.
A hatvan éven felüliek közül csak a londoniak utazhatnak ingyen, mert igazolványukat a kerületi önkormányzat állíttatja ki a postahivatalokban. A kerületek fedezik ugyanis az idős lakóik metró és busz útiköltségeinek egy részét. A londoni tömegközlekedés a magas viteldíj és a reklámbiznisz ellenére ráfizetéses, szubvencióra szorul.
London hírneves piros, emeletes autóbuszain lassabb a közlekedés, de még mindig népszerűek. Ezeken ritka a sztrájk, mert nélkülük végképp megbénulna egyes külső lakónegyedek közlekedése.
Biztosra veszik: orosz ügynökök robbantottak Csehországban