eur:
395.13
usd:
371.12
bux:
65254.29
2024. április 19. péntek Emma
Passenger jet descending in evening sky
Nyitókép: SEAN GLADWELL/Getty Images

Még annál is drágább lesz a repülőjegy

A légitársaságok általános pénzügyi helyzete mellett a finomítókapacitások korlátai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a jövőben még többe kerülnek majd a repülőjegyek, mint most.

A pandémia alatt csökkent a finomítók kapacitása, később megnövekedett a kereslet az üzemanyag iránt, ez pedig áremelkedést okozott William Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója szerint. Az amerikai finomítók kapacitása nyolc éve nem volt olyan alacsony szinten, mint most – jegyzi meg a CNBC cikke.

Walsh azt is mondta, attól, hogy az utasoknak többet kell fizetniük, a légitársaságok üzemeltetőinek zsebében nem marad nagyobb összeg.

"A légitársaságok nem extraprofitot zsebelnek be, hanem áthárítanak egy olyan összeget, amelyet sem elkerülni, sem magukra vállalni nem tudnak már" – fogalmazott.

Az elmúlt évben mintegy 25 százalékkal ugrott meg a repülőjegyek ára: 1989 óta nem lehetett ilyen mértékű emelkedést tapasztalni.

A közelmúltban bejelentett orosz mozgósítás ugyanakkor még magasabb árakat okozhat

– jegyezte meg Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója.

Al Baker a CNBC-nek elmondta, hogy Kína Covid-politikája a legkisebb aggodalom: a légitársaságok az orosz–ukrán háború eszkalálódásától tartanak.

"Számomra a legnagyobb aggodalmat a konfliktus terjedése jelenti, ami aztán az inflációt táplálja, és még nagyobb nyomást gyakorol az ellátási láncra. A nettó eredmény az lesz, hogy kevesebb utas lesz a repülőgépemen" – osztotta meg félelmét. Az olajárak instabilitását is nehézségként jelölte meg – Putyin bejelentését követően 2 százalékkal ugrott meg az olaj ára. Ennek ellenére a Qatar, amíg megteheti, továbbra is repül Oroszországba.

Al Baker arról is beszélt, hogy készen áll valamivel többet fizetni fenntarthatóbb alternatív üzemanyagokért, de nem négy-ötszörös árat.

A fenntarthatóság fontos cél maradt

Walsh környezetvédelmi aggályokra hivatkozva ismételten reményét fejezte ki, hogy a hagyományos finomítók helyett a fenntartható légi járművek üzemanyagának előállításába fektetnek be többet. Tavaly az IATA célul tűzte ki, hogy a globális légi közlekedési ágazat 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást.

"A fenntartható légi járművek üzemanyagai valóban a legjobb lehetőséget jelentik az iparág számára, hogy 2050-re elérjük a nettó nullára vonatkozó célunkat" – fogalmazott.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×