eur:
411.22
usd:
392.51
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Szakemberek felsővezetéket szerelnek a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal felújítási munkálatai során Pusztaszabolcs közelében 2018. október 3-án.
Nyitókép: MTI/Sóki Tamás

Nyereséges lett a MÁV-csoport

Tavaly közel 350 milliárd forintnyi költségtérítést és támogatást kaptak a MÁV-csoport tagjai, ezekkel együtt nyereséges lett a vasúttársaság – derül ki az érintett cégek beszámolóiból.

Első ránézésre kifejezetten jó évet zárt 2019-ben a magyar vasúttársaság,

a MÁV-csoport tagjainak adózott eredménye 15,6 milliárd forint volt.

A legnagyobb profitot az anyacég, a MÁV Zrt. tette zsebre, a vállalat 158,7 milliárdos árbevétel mellett 11 milliárdos nyereséget realizált. A személyszállítási üzletágnak (MÁV-Start Zrt.) 100 milliárdos forgalom mellett 2,2 milliárd forint volt a profitja – írja a Portolio.

A vasúttársaság bevételének legnagyobb része hálózat hozzáférési szolgáltatásokból volt, ez 94,8 milliárd forintot hozott 2019-ben, aminek tetetemes része a MÁV-Starttól és a Rail Cargo Hungaria Zrt.-től származik. Emellett a pályaműködtetési bevételek 36,7 milliárdot tettek ki, de ingatlan bérbeadásból és üzemeltetésből is 11,6 milliárdos forgalma volt a társaságnak.

Persze ennyi bevétel mellett nem tudott volna nyereségesen működni a MÁV Zrt., de a 153,1 milliárd forintnyi egyéb bevétellel már igen – ebből 140 milliárd az államtól érkezett.

A gazdasági portál megjegyzi, a személyszállítást végző MÁV-Start Zrt. esetében az árbevétel gyakorlatilag 2014 óta stagnál, előtte volt egy nagyobb ugrás. Ez annak köszönhető, hogy

a vonatjegyek ára alig emelkedett az utóbbi években.

Ennyi bevétellel önmagában a személyszállítási üzletág nem tudna nyereséges lenni, az egyéb bevételek meredeken emelkedtek az utóbbi években.

Az árbevétel legnagyobb részét a közszolgáltatási személyszállítás teszi ki, ez tavaly 72,6 milliárd forint volt. De ez sem jelentett tisztán jegybevételt, az 51,5 milliárd forint volt, amihez 17 milliárdnyi árkiegészítést kapott a társaság.

Közben az egyéb bevételek több mint 6 milliárd forinttal emelkedtek 2018-hoz képest, ebben a legnagyobb tétel a közszolgáltatás költségtérítése, ami 174,5 milliárd forint volt. Ezt a hatalmas összeget az állam biztosítja, hogy a jelenlegi jegyárak mellett a cég működőképes legyen, ami nem egyedülálló a világon.

A MÁV-HÉV, amely a budapesti elővárosi vonatokat (HÉV) üzemelteti, 2,6 milliárdot fialt, de a nyereséges működéshez szükség volt további 16 milliárd forint egyéb bevételre, amit szinte teljes egészében az állami juttatások tettek ki.

A fentieket összeadva

a MÁV-csoport összes tagvállalata 2019-ben 346 milliárd forint állami hozzájárulást vagy támogatást könyvelt el,

így tudott nyereségesen működni.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×