eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Szakemberek felsővezetéket szerelnek a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal felújítási munkálatai során Pusztaszabolcs közelében 2018. október 3-án.
Nyitókép: MTI/Sóki Tamás

Nyereséges lett a MÁV-csoport

Tavaly közel 350 milliárd forintnyi költségtérítést és támogatást kaptak a MÁV-csoport tagjai, ezekkel együtt nyereséges lett a vasúttársaság – derül ki az érintett cégek beszámolóiból.

Első ránézésre kifejezetten jó évet zárt 2019-ben a magyar vasúttársaság,

a MÁV-csoport tagjainak adózott eredménye 15,6 milliárd forint volt.

A legnagyobb profitot az anyacég, a MÁV Zrt. tette zsebre, a vállalat 158,7 milliárdos árbevétel mellett 11 milliárdos nyereséget realizált. A személyszállítási üzletágnak (MÁV-Start Zrt.) 100 milliárdos forgalom mellett 2,2 milliárd forint volt a profitja – írja a Portolio.

A vasúttársaság bevételének legnagyobb része hálózat hozzáférési szolgáltatásokból volt, ez 94,8 milliárd forintot hozott 2019-ben, aminek tetetemes része a MÁV-Starttól és a Rail Cargo Hungaria Zrt.-től származik. Emellett a pályaműködtetési bevételek 36,7 milliárdot tettek ki, de ingatlan bérbeadásból és üzemeltetésből is 11,6 milliárdos forgalma volt a társaságnak.

Persze ennyi bevétel mellett nem tudott volna nyereségesen működni a MÁV Zrt., de a 153,1 milliárd forintnyi egyéb bevétellel már igen – ebből 140 milliárd az államtól érkezett.

A gazdasági portál megjegyzi, a személyszállítást végző MÁV-Start Zrt. esetében az árbevétel gyakorlatilag 2014 óta stagnál, előtte volt egy nagyobb ugrás. Ez annak köszönhető, hogy

a vonatjegyek ára alig emelkedett az utóbbi években.

Ennyi bevétellel önmagában a személyszállítási üzletág nem tudna nyereséges lenni, az egyéb bevételek meredeken emelkedtek az utóbbi években.

Az árbevétel legnagyobb részét a közszolgáltatási személyszállítás teszi ki, ez tavaly 72,6 milliárd forint volt. De ez sem jelentett tisztán jegybevételt, az 51,5 milliárd forint volt, amihez 17 milliárdnyi árkiegészítést kapott a társaság.

Közben az egyéb bevételek több mint 6 milliárd forinttal emelkedtek 2018-hoz képest, ebben a legnagyobb tétel a közszolgáltatás költségtérítése, ami 174,5 milliárd forint volt. Ezt a hatalmas összeget az állam biztosítja, hogy a jelenlegi jegyárak mellett a cég működőképes legyen, ami nem egyedülálló a világon.

A MÁV-HÉV, amely a budapesti elővárosi vonatokat (HÉV) üzemelteti, 2,6 milliárdot fialt, de a nyereséges működéshez szükség volt további 16 milliárd forint egyéb bevételre, amit szinte teljes egészében az állami juttatások tettek ki.

A fentieket összeadva

a MÁV-csoport összes tagvállalata 2019-ben 346 milliárd forint állami hozzájárulást vagy támogatást könyvelt el,

így tudott nyereségesen működni.

Címlapról ajánljuk
Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×