Infostart.hu
eur:
385.74
usd:
329.03
bux:
0
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia

Mi is az a szuperbruttósítás?

Teljes egészében megváltoztatná a bruttó és a nettó bérek számításának módját az a javaslat, amelyet a GKI Gazdaságkutató dolgozott ki a miniszterelnök felkérésére. Gyurcsány Ferenc kedden három lehetséges adóváltoztatási koncepciót vázolt fel, amelyek mindegyike érintené a béreket terhelő járulékokat. Ezek egyike az úgynevezett szuperbruttósítás, amely költségvetési hatása 400 milliárd forint lenne, szemben a miniszterelnök által keretként szabott 250 milliárd forinttal. A gazdaságkutató elnöke mégis úgy véli: a gazdaság és a lakosság számára is hasznos lenne az általuk kidolgozott javaslat.

A GKI Gazdaságkutató elnöke szerint világosabb, egyszerűbb és igazságosabb közteherviselést szolgálhat a bérek általuk javasolt szuperbruttósítása. Vértes András elmondta: a 2009-től bevezethető adóváltoztatási javaslata 400 milliárd forinttal terhelné a költségvetést.

A miniszterelnök három lehetséges adóváltoztatási koncepciót vázolt fel kedden, amelyek mindegyike érintené a béreket terhelő járulékokat. A megvalósításra 200-250 milliárd forintot fordít a költségvetés.

Vértes András az InfoRádióban elmondta: a szuperbruttósítás lényege, hogy a bruttó bér az az összeg lenne, amennyibe a munkavállaló kerül a foglalkoztatónak.

Jelenleg a bruttó bér a nettó jövedelem, valamint a munkavállaló által fizetendő adók és járulékok összege. Mértékében azonban nem számít bele az a nem kevés összeg, amennyit a munkaadó járulékként és különböző hozzájáruláskánt még ezen felül kifizet a foglalkoztatott után az államnak.

Az elvonás mértéke meghaladja az 50 százalékot

A szuperbruttó bérbe azonban ez is beleszámítana. Ha már így szemléljük a magyarországi elvonásokat, kiderül, hogy azok sokkal magasabbak, mint a környező országokban. Míg máshol 38-44 százalék, nálunk bőven meghaladja az 50-et - mondta Vértes András, hozzátéve: már egy átlag alatti jövedelem esetében is, annak emelésekor a bérnövekmény 72 százalékát elvonja az állam.

A GKI szerint ezt 50-re kellene csökkenteni, azaz el kell érni, hogy minden, a munkaadó által kifizetendő 100 forintból 50 a munkavállalóhoz kerüljön.

Az elnök hozzátette: mindez természetesen nem ilyen egyszerű. Meg kell oldani a többi mellett azt, hogy az egészségbiztosítási és a nyugdíjbiztosítási kassza bevételhez jusson.Az egészségbiztosítás finanszírozására a gazdaságkutató javaslata szerint a munkavállalóknak úgynevezett kártyapénzt kellene fizetniük, havonta fixen 10 ezer forintot. A gyermekek, a nyugdíjasok és más, nem kereső társadalmi csoportok, azaz mintegy 6 millió ember után az összeget az állam fizetné be, ez mintegy 700 milliárd forintos összeg lenne.

Jelenleg ennek a felével egészíti ki az állam az egészségbiztosítási kasszát. A különbözet abból származna, hogy a szuperbruttó fizetésre rakódó személyi jövedelemadó kulcsai emelkednének a jelenlegihez képest.

A GKI javaslatának költségvetési hatása 400 milliárd forint, a miniszterelnök ugyanakkor azt jelentette be: a változtatásokra legfeljebb 250 milliárd forintot fordít az állam. Vértes András elmondta: ez tartható, ha például a javaslatukat két év alatt vezeti be a kormány. De a keret növelhető is, hiszen a változtatásoknak jelentős bevételnövelő hatásuk lenne, hiszen a gazdaság kifehérítését eredményeznék.

A javaslat a közepes jövedelműeknek kedvez

Mindez hasznos lenne a vállalatoknak is, hiszen egy, a minimálbér dupláját kitevő jövedelem esetén jövőre a munkaadókat már nem terhelné a béremelés költsége, a jövedelmek a nettó bérek emelkedése által is növekednének.

A javaslat azonban inkább a közepes jövedelműeknek kedvez. Az olyan speciális ágazatoknál, mint a kereskedelem vagy a textilipar, ahol a bérek ennél alacsonyabbak, a kormány kompenzációt adhatna a bérfejlesztéshez - tette hozzá Vértes András.

A javaslat megvalósítás ugyan nagy energiákat igényel az államtól, Vértes András szerint azonban ez nem lehet a bevezetésének gátja.

A gazdaságkutató elnöke cáfolta a miniszterelnök kijelentéseit is, miszerint a tervnek magas inflációs hatása lenne. A bérkiáramlás valóban magasabb lenne a tervezettnél, ugyanakkor a vállalatoknak ez nem jelentene pluszköltséget, így inflációs hatása sem lenne.

Szerző: Egeresi Tünde

Hanganyag: Kaputa Júlia

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Mire számíthatunk ma a tőzsdéken?

Mire számíthatunk ma a tőzsdéken?

Vegyesen zártak tegnap az amerikai tőzsdék, a Dow több mint 300 pontot esett, miközben a befektetők a kormányzati leállás miatt elcsúsztatott munkaerőpiaci adatokat értékelték. Ázsiában ugyancsak felemás a kép ma reggel, Európában viszont emelkedéssel indulhat majd a kereskedés. Ma a brit gazdaság kerül fókuszba, reggel érkeznek a friss inflációs és termelői árindex adatok, melyek a Bank of England holnapi döntését alapozhatják meg. A délelőtt folyamán a német IFO gazdasági hangulatindex, valamint az eurózóna harmadik negyedéves bérnövekedési statisztikája adhat támpontot az EKB számára az inflációs nyomás tartósságáról.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×