Infostart.hu
eur:
388.49
usd:
330.61
bux:
110668.81
2025. december 22. hétfő Zénó
Nyitókép: Pixabay

Greenpeace: még mindig ugyanazoktól a gyártóktól származik a legtöbb műanyaghulladék

Szemétszedést tartott a Greenpeace a Duna Óbudai-sziget melletti kisebb szakaszán. Az összegyűjtött hulladékot szortírozták, és megvizsgálták, hogy melyik cégektől származnak.

Október 27-én több száz PET-palackot, alumínium dobozt, chipses zacskót, flakont és sok zsáknyi hulladékot gyűjtöttek össze a Greenpeace aktivistái a Dunán, Budapesten, az Óbudai-szigetnek az árvíz után elszennyezett árterén - írja közleményében a környezetvédelmi szervezet.

A szétválogatott műanyag hulladékot egy, az újrafeldolgozásról gondoskodó céghez juttatta el a szervezet. A begyűjtött és átvizsgált, közel 400 darab hulladék körülbelül fele, 186 darab szemét volt PET-palack. Ebből 123 flakon volt beazonosítható, márkához köthető. A beazonosított szemét több mint 42 százaléka, 52 darab PET-palack a Coca-Colától származott.

A korábbi hazai és nemzetközi márkavizsgálatok eredményei is azt mutatták, hogy a Coca-Colától származik a világon a legtöbb környezetbe kijutó műanyag hulladék. A második helyen a Pepsi termékeinek italcsomagolásai végeztek (12 db PET-palackkal). Emellett nagy számban gyűjtöttek be eldobható műanyag poharakat (az összes szemét 5 százaléka), valamint ételes dobozokat (az összes szemét 13 százaléka), melyek korlátozása szintén indokolt lenne.

Olyan, már régóta nem forgalmazott terméket is találtak az aktivisták, mint a Bonaqua, ami jól mutatja, hogy a műanyag hulladék milyen sokáig velünk marad a környezetbe kerülése után is.

Közleményében a Greenpeace azt írja, évek óta küzd világszerte a műanyagszennyezés ellen. A zöldszervezet előrelépésnek tartja, hogy már hazánkban is visszaváltási díjjal ösztönzik a vásárlókat arra, hogy visszavigyék az italcsomagolásokat, amelyek aztán újrahasznosító üzemekbe kerülnek. Ez remélhetőleg megoldást jelent az italcsomagolások újrahasznosítására, ám a többi eldobható csomagolóanyagra nem.

A Greenpeace azt várja a törvényalkotótól, hogy az újrahasználat megfelelő ösztönzésével törekedjenek arra, hogy valóban visszaszoruljon a mindent elárasztó csomagolóanyagok mennyisége. Megoldást jelentene, ha kötelező érvényű szabályozásokkal csökkentenék a műanyagalapanyag-gyártást, tilalmakat vezetnének be az eldobható műanyagokra, és előírnák a kötelező újratöltést.

Környezeti szempontból is előnyösebb az újratöltés, amit a Greenpeace felmérése szerint ráadásul a lakosság 87 százaléka is támogatna

- írja a szervezet, hozzátéve, hogy az élelmiszergyártóktól és forgalmazóktól is követeli, hogy drasztikusan csökkentsék az eldobható csomagolóanyagok használatát. Hangsúlyozzák, hogy a műanyaggyártás a klímaváltozás egyik jelentős hajtóereje is. 2023-ban a műanyagipar az OECD adatai alapján több üvegházhatású gázkibocsátást generált, mint a légi közlekedési ipar.

A Greenpeace Magyarország levélben fordult az Energiaügyi Minisztériumhoz, hogy a műanyagszennyezés elleni globális egyezmény év végi tárgyalási fordulóján (INC5) határozott és valóban hatékony intézkedéseket támogassanak. Ha megszületik ez az egyezmény, az történelmi jelentőségű lehetőséget kínál a műanyagszennyezés megszüntetésére, valamint a műanyagok teljes életciklusa alatt jelentkező hatások kezelésére - áll a közleményben.

A környezetvédelmi szervezet azt várja, hogy Magyarország lépjen fel annak érdekében, hogy a dél-koreai Busanban tartott egyeztetéseken fogadjanak el egy ambiciózus célt a globális műanyaggyártás csökkentésére, valamint Magyarország erős hazai célkitűzésekkel mutasson példát.

Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×