A magyar emberek többsége – a lakosság csaknem fele – 3-4 héttel karácsony előtt kezdi meg az ajándékok beszerzését, csupán két százalék hagyja az utolsó pillanatokra a vásárlást – derült ki az MBH Bank reprezentatív kutatásából, amely a lakosság ajándékozási szokásait vizsgálta.
Az MBH Bank személyi kölcsön termékfejlesztési vezetője azt mondta az InfoRádióban, hogy „egészen jó a trend”, a legtöbben előre gondolkoznak, terveznek. Figyelmeztetett, hogy az utolsó pillanatra halasztott ajándékbeszerzések sok esetben „elkapkodott döntéseket” eredményeznek.
A felmérésből kiderült az is, hogy
a többség 50-100 ezer forintot költ karácsonyi ajándékokra.
Mag Mihály tájékoztatása szerint növekvő tendencia figyelhető meg ezen a téren, aminek több oka is lehet. Megjegyezte, hogy a megkérdezettek becsült összegeket adtak meg, ezek tervezések, hogy mi valósul meg ezekből, „az már egy másik lapra tartozik”. Hozzátette: a kutatás alapján jól látható, hogy a többség a tudatosság jegyében kalkulál, a legtöbben igyekeznek tartani magukat az előzetesen eltervezettekhez, vagyis nem lépnek túl egy bizonyos határt. Utóbbi értelemszerűen függ a jövedelemtől és a család létszámától is.
„Ez az 50-100 ezer forint közötti költés elsőre talán soknak tűnhet, de annak fényében, hogy átlagosan hat ajándékot vásárolnak az ügyfeleink, már korántsem számít annyira soknak” – magyarázta Mag Mihály.
A kutatás alapján a legnépszerűbb ajándékok az édességek, a könyvek, de „egyre inkább előretör a különböző élmények ajándékozása is”. A gyermekek számára a legtöbben társasjátékokat vásárolnak.
Előre tervezés, gyűjtögetés
Az OTP Bank is készített egy felmérést az ünnepek közeledtével. Mint kiderült, a 18 év feletti, bankszámlával rendelkező lakosok 38 százaléka tesz félre pénzt karácsonyi kiadásokra, ajándékokra, és a többség már az ősszel elkezdi a gyűjtögetést. Az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős vezetője közölte: akadnak olyanok is, akik már a nyári hónapokban takarékoskodni kezdenek az ünnepekre, sőt
nem kevesen az egész évet úgy tervezik meg a családi kasszát és a kiadásokat illetően, hogy az év végére jusson, maradjon elegendő összeg ajándékvásárlásra.
Fabriczki Rita elmondta: a megkérdezettek 42 százaléka kimondottan akciós ajándékokat keres. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy megnézik az ár-összehasonlító oldalakat, és nagyon sokan a Black Friday-féle akciók keretében már novemberben megveszik a karácsonyi ajándékokat. „A nők ebben jóval tudatosabbak, az ő körükben még inkább jellemző az akciós ajándékok vásárlása” – magyarázta.
Egyre népszerűbbek azonban a kézzel készített ajándékok, meglepetések is. A kutatás során
19 százalék nyilatkozott úgy, hogy nem vásárol kész ajándékot, hanem beveti saját kreativitását, ügyességét.
Gyakori jelenségnek számít az is, hogy a családtagok megbeszélik egymás között, hogy mindenki csak egy ajándékot kap, illetve kisorsolják, kit ajándékozzanak meg.
Ezekből a példákból is egyre inkább úgy tűnik, hogy sokan a gazdasági helyzethez alkalmazkodva tudatosabban terveznek karácsonyra a korábbiakhoz képest. Ugyanakkor Fabriczki Rita kiemelte, hogy egy másik kutatásuk kimutatta:
tízből négy bankolónak továbbra sincsen nagyobb összegű félretett pénze.
Ők nehezebb helyzetbe kerülnek az ünnepekre való készülődéskor. Nekik azt ajánlják, hogy kezdjenek el kisebb összegben rendszeresen félretenni – akár 1000-2000 forintot is havonta. Ha időben és előre gondolkodva elkezdenek takarékoskodni, vészhelyzet vagy ünnepi bevásárlás esetén is hozzá tudnak nyúlni valamilyen kisebb összeghez.
Az OTP Bank éppen a kisebb összegekben való megtakarításokat szem előtt tartva vezette be idén a Persely funkciót, amelynek a segítségével kis lépésekben kezdhetünk el félretenni pénzt, amely egy virtuális malacperselyben gyűlik folyamatosan.