eur:
393.49
usd:
367.82
bux:
67211.28
2024. április 26. péntek Ervin
Forgalmi dugó Budapesten, a Hungária körúton 2017. november 27-én. A kínai miniszterelnök látogatása és a Kína-Kelet-Közép-Európa (KKE) csúcstalálkozó miatt forgalomkorlátozásokat vezettek be a fővárosban.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Csúcson a magyar autók életkora, de 2500 jármű eltűnt

Csaknem négymillió személygépkocsi járta 2020 végén Magyarország útjait, a flotta áltagos kora azonban 14,7 évre nőtt.

Az elmúlt évben tovább bővült a hazai személygépkocsi-állomány, 2020 végén 2,85 százalékkal több személyautó futott Magyarország útjain, mint egy évvel korábban, csaknem 109 ezer darabbal bővült az állomány, 3 920 799-re – írja a vezess.hu a KSH adatai alapján. 2000-ben 2 364 706, 2010-ben 2 984 063 személygépkocsi volt forgalomban hazánkban.

Új autókból 2020-ban 128 ezret helyzetek forgalomba, de ezek akár negyedét is rövid időn belül kivonták a forgalomból – túlnyomórészt a külföldön való újraértékesítés, reexport keretében. Átlagosan 8,9 millió forintot költött a magyar vásárló egy-egy új autóra tavaly.

A motorkerékpárok száma az autókénál egy teljes nagyságrenddel kisebb számban bővült, de a bő egyszázalékos növekedés így is 9,5 ezer darabot jelentett. A buszoknál a külföldi utazások teljes megszűnésével, a belföldi forgalom jelentős visszaesésével a hazai autóbusz-állomány drámaian, majdnem 2500 darabbal csökkent 16 979-re.

Az elképesztő visszaesést valószínűleg az öreg buszt üzemeltető, kevésbé versenyképes személyszállító vállalkozások leállása, a járművek – legalábbis ideiglenes – forgalomból való kivonása okozta. Így a buszállomány átlagos kora 13,3 évről 13,2-re javult.

A 130 ezer behozott használt autó miatt a hazai autópark tovább öregedett: a 2019-es 14,6 évről 14,7 évre nőtt a személygépkocsi átlagéletkora. A legjobb évben, 2006 végén az érték 10,3 év volt, 2010-ben 11,3-nél, 2015-ben már 13,7-nél tartottunk.

A használt autók behozatala a koronavírus-járvány és a forint euróval szembeni gyengülése miatt egyébként jelentősen, 17 százalékkal csökkent 2020-ban, márkák szerint a Volkswagen, az Opel és a Ford volt a kedvenc, mögöttük a Toyota, az Audi, a BMW, a Mercedes, a Hyundai és a Honda sorakozott a top 10-ben.

Ami az egyes márkákat illeti, a Dacia rendelkezik messze legfiatalabb flottával (5,8 év), utána a Kia (8,2) és a Hyundai (9,7) következik. A legmagasabb kort a KGST-gyártmányok hozzák, a már 10 ezer alatti darabszámban futó Trabantok, Wartburgok, Polski Fiatok, Zastavák 33-34 év körüli átlagot hoznak, a magyar személygépkocsi-állomány matuzsáleme viszont a Moszkvics: a 2020 végén még forgalomban lévő 380 példány átlagos kora 41 év volt.

A 2020 végi teljes magyar személyképkocsi-állomány márkák szerinti összetétele

Márka Darabszám 2020 végén
1. Opel 496 308
2. Suzuki 428 863
3. Volkswagen 383 508
4. Ford 323 037
5. Renault 222 607
6. Toyota 219 618
7. Škoda 214 658
8. Peugeot 146 126
9. BMW 132 621
10. Mercedes 128 490
11. Fiat 125 778
12. Audi 124 214
13. Citroën 101 668
14. Honda 85 745
15. Nissan 79 586
16. Mazda 79 413
17. SEAT 73 785
18. Kia 68 741
19. Hyundai 60 348
20. Dacia 58 826
Címlapról ajánljuk
Már az egészségügyi rendszereket is veszélyeztetik a kiberbűnözők

Már az egészségügyi rendszereket is veszélyeztetik a kiberbűnözők

A pénzügyi szektor sokkal jobban fel van készülve a különféle kibertámadásokra, mint az egészségügyi szolgáltatók – mondta az InfoRádióban Palicz Tamás egészségügyi kiberbiztonsági szakértő. Arról is beszélt, hogy az utóbbi időben előfordult, hogy bizonyos támadások után teljesen újra kellett szervezni egy-egy kórház vagy egyes estekben egy teljes régió működését.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Pattannak az amerikai tőzsdék a gyorsjelentések hátán

Pattannak az amerikai tőzsdék a gyorsjelentések hátán

Gazdasági, a piaci folyamatokat esetlegesen befolyásoló adatok tekintetében ma érkezik itthon a MNB tavalyi utolsó negyedéves lakásárindexe, de az S&P Global Ratings hitelminősítői felülvizsgálata is kiemelkedő fontosságú esemény lesz: magyar szempontból azért is kulcsfontosságú az S&P osztályzata, mert a három nagy hitelminősítő közül jelenleg náluk a legrosszabb a besorolásunk, a BBB mínusz osztályzat egyetlen fokozattal van a befektetésre ajánlott kategória határa felett. Vállalati fronton ma is az amerikai gyorsjelentések lesznek a fókuszban, a héten a technológia szektor nagyágyúi közül többen jelentenek. A magyar piacon az OTP-re figyelhetnek elsősorban a befektetők, ma tartja közgyűlését a nagybank, ahol beszédet mond Csányi Sándor, a bankcsoport elnök-vezérigazgatója. A részvénypiaci folyamatokkal kiemelten foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×