Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Ládiné Szabó Tünde pedagógus távoktatásban tanít a 4. E osztály tanulóinak az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézetében 2020. március 23-án. A koronavírus-járvány terjedésének megfékezése érdekében országszerte a tanulók nem járnak iskolába, otthon tanulnak digitális tanrend szerint.
Nyitókép: MTI/Komka Péter

A digitális kiégés nem játék, a fiatalok között szedi áldozatait

Az 1995 és 2009 között született korosztály nagyobb része középiskolás, és az online tanulás hatására mentális nehézségekkel küzd.

Bár laikusként azt gondolhatná az ember, hogy az 1995 és 2009 között született generáció tagjainak, akik már a digitalizáció világában nőttek föl, nem okoz akkora kihívást a jelenlegi helyzet, de ez tévedés. A képernyő előtt eltöltött napi nyolc óra vagy olykor még ennél is hosszabb idő meglehetősen ingerszegény környezetet teremt, elzárva őket az iskolától és kortársaiktól – hívta föl a figyelmet az InfoRádiónak nyilatkozó ifjúsági és generációs szakértő. A Z-generációnak is megvan a maga igénye a változatos környezetre, ráadásul az izoláció, a bezártság a depresszióra is ráerősíthet, ha pedig mindez nincs tehermentesítve, esetükben is kiégéshez (burnout) vezethet.

Bereczki Enikő szavait támasztja alá egy, a múlt év decemberében a brit országos diákszövetség által készített felmérés is, amely az online tanulóknál komoly gond a stressz és a depresszió, kiváltképp, ha nincsenek beiktatva offline tevékenységek is a fiatalok életébe. A tanulmány arra is rávilágított, hogy

sokaknál egybefonódnak a nappalok és az éjszakák, nehezen kelnek és vesznek részt a reggeli órákon, és egyre inkább demotiválttá válnak.

Az ifjúsági és generációs szakértő szerint a felsoroltak jelentkezése egyértelműen a kiégésre figyelmeztet, amire fontos, hogy maguk az érintett fiatalok is odafigyeljenek, és iktassanak be olyan offline programokat, amelyek változatosságot hoznak, tehermentesítve őket a folyamatos kényszer alól, hogy készenlétben kell lenniük, hogy a diáktársaktól vagy tanároktól érkező üzeneteket azonnal nyomon tudják követni.

Az iskoláknak is érdemes lenne arra odafigyelniük, hogy iktassanak be olyan időszakokat, amikor nem várják el a diáktól, hogy a monitor előtt gubbasszon – fűzte hozzá Bereczki Enikő, aki szerint egyértelműen sokkal jobb mentális állapotban vannak azok a fiatalok, akik képesek kimozdulni a négy fal közül.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×