eur:
390.25
usd:
364.32
bux:
0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Németh Zsolt a Duna-stratégiáról: a határtérségek átjárhatósága is fontos

A Duna-stratégiát illetően a közlekedés problémájának megoldása nem merülhet ki a hajózásban, garantálni kell a fejlődésből sokáig kimaradt határtérségek átjárhatóságát utak, vasutak és hidak építésével is - fejtette ki csütörtökön Konstancában Németh Zsolt.

A külügyi államtitkár azon a külügyminiszteri konferencián vett részt, amely a Duna-stratégia előkészítő folyamatának része. Az Európai Bizottság közreműködésével megrendezett értekezlet a konzultációs szakasz utolsó eleme, arra a Duna-régió államainak - Magyarország mellett Ausztria, Bulgária, Csehország, Németország, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Moldávia és Ukrajna - külügyminiszterei kaptak meghívást.

Az Európai Bizottság ez év decemberéig terjeszti elő a Duna-stratégia akciótervét, amelyet előreláthatólag 2011-ben, Magyarország reményei szerint az első félévi magyar európai uniós elnökség idején fogadnak el. A Duna-stratégia általános célja, hogy erősítse a Duna-menti régió kohézióját, és segítse a még nem EU-tag országok csatlakozását az integrációs folyamathoz.

Németh Zsoltnak a magyar álláspontot mind a konferencián, mind pedig a román partnerekkel folytatott kétoldalú megbeszélésein volt alkalma kifejteni. Az utóbbiak egyetértettek vele abban, hogy konkrét projektek megvalósítására kell törekedni. "Ha ezeket két- vagy többoldalú együttműködés révén eredményesen megvalósítjuk, az jó pozícióba hozhatja a makrorégiók intézményét az Európai Unióban, és a 2014-2020-as költségvetésben talán már megjelenhetnek önálló jogon, a kohéziós politika új összetevőiként a makrorégiós stratégiák" - mondta az MTI-nek az államtitkár, aki szerint a Duna-stratégiával összefüggésben Magyarországnak négy fontos célkitűzése van.

Ezek közül az első az, hogy lendületet kapjon a fejlődésből hosszú évtizedeken át kimaradt határtérségek átjárhatósága, ennek komoly lendületet adhat az utak, vasutak, hidak építése. A második célkitűzés a Duna-medence alatt található természeti kincs megfelelő védelme, ezen kívül közös megoldásokra van szükség az árvízvédelem, a vízgazdálkodás, az édesvízvédelem, valamint a szennyvíztisztítás problémáira - mondta.

A harmadik terület a közlekedés - hangsúlyozta Németh Zsolt, aki úgy fogalmazott, hogy a Duna az Európai Unió egyik fő közlekedési folyosója. Az államtitkár úgy véli: a közlekedés problémájának megoldása nem merülhet ki a hajózásban. Magyarország a vasúti közlekedést ugyanolyan kiemelten kívánja kezelni - mondta, tarthatatlannak nevezve, hogy Közép-Európában még nyoma sincs annak a nagysebességű szerelvényeket közlekedtető vasúti hálózatnak, amely az elmúlt években Nyugat-Európában kiépült. A Duna-medencében a legfontosabb projekt a Párizs-Strasbourg-Stuttgart-München-Bécs-Budapest-Bukarest-Konstanca gyorsvasút megépítése - hangoztatta Németh Zsolt.

Negyedik célkitűzésként a kultúra és az identitás megőrzését jelölte meg. "A Duna menti népek együttélését és a kulturális sokféleség értékeit hangsúlyosan szeretnénk megjeleníteni ebben a Duna-stratégiában" - mondta. Szerinte ennek nem csupán kisebbségvédelmi, hanem turisztikai vonatkozásai is vannak.

Címlapról ajánljuk

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×