eur:
391.06
usd:
365.46
bux:
68148.25
2024. április 30. kedd Katalin, Kitti

"Moment plíz, políszmen" - Próbált már angolul segítséget kérni?

Egyre többen használják az egységes segélyhívót, a 112-t. A Budapesti Rendőr-főkapitányság központi ügyeleti főosztályának vezetője az InfoRádiónak elmondta: naponta 4-6 ezer hívást fogadnak a segélykérő telefonszámokon. Nagy András hozzátette: a nyaraló külföldiek is gyakran hívják a segélyhívót, és a központi ügyeleten a telefonkezelők döntő többsége beszél valamilyen idegen nyelvet, ám végső esetben tolmácsszolgálatot vesznek igényben. Az InfoRádió kipróbálta, hogyan tud segítséget kérni egy külföldi.

Naponta 4-6 ezer hívás érkezik a Budapesti Rendőr-főkapitányság központi ügyeletére - mondta Nagy András főosztályvezető. Hozzátette: ugyanazon a készüléken csörög a 112-es általános segélyhívó és a 107-es rendőrségi hívószám.

A központi ügyeleti főosztály vezetője kifejtette, hogy a rendőri intézkedések kérése mellett a mentőket és a tűzoltókat is ezen a számon riasztják, de vannak, akik általános információk miatt hívják a 112-et.

Nagy András kiemelte: nyáron általában kevesebb hívás érkezik a segélyhívóra. A kora esti és az esti órákban telefonálnak a legtöbben - tette hozzá.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság központi ügyeleti főosztályának vezetője közölte: a forgalmasabb időszakokban előfordul, hogy várni kell, amíg fogadják a hívást, míg máskor gyorsabb az ügyintézés.

Sok hívás fut be a Magyarországon nyaraló külföldiektől is - emelte ki Nagy András.

A főosztályvezető hangsúlyozta: a telefonkezelők döntő többsége beszél valamilyen idegen nyelvet. Ha valamilyen ok miatt mégsem értenék, amit a külföldi mond, igénybe veszik a Magyar Turizmus Zrt. tolmácsszolgálatát, amellyel áthidalhatók a nyelvi problémák - tette hozzá Nagy András.Az InfoRádió, Nagy András főosztályvezető javaslatára kipróbálta, hogyan tud segítséget kérni egy külföldi.

"Ön a segélyhívó központot hívta. A kapcsolásig türelmét kérjük. You have dialed an emergency number. Please wait for the operator. Thank you" - ez a gépi hang fogadja a 112-es segélyhívószámot tárcsázó bajba jutottakat.

Az automata még egyszer elismételte ezt, majd 12 másodperc múlva jelentkezett is az ügyeletes tiszt.

Rendőr: "Jó napot kívánok, rendőrség!"
Telefonáló: "Grüs Gott, Schönen Tag, ich bin Attila Póth, können Sie mir vielleicht helfen?" - mutatkozik be németül az InfoRádió munkatársa, és megpróbál segítséget kérni az ügyeletes tiszttől.
R.: "Halló, rendőrség!"
T: "Do you speak English, sorry?" - vált inkább angolra kollégánk.
R.: "Hát... moment plíz, políszmen..."

Az ügyeletes tiszt, mivel nem beszél sem angolul, sem pedig németül, átkapcsol. Egy valóban bajban lévő turista talán már izgulna, amiért nem beszélnek vele. Fél perc és a zörejek után jelentkezik valaki a vonalban.

R.: "Igen, megtörtént."
T.: "Hallo, Grüss Gott, Schönen Tag, Ich bin Attila Póth."
Női hang: "Do you speak English?"
T.: "Yes, I do. I'm just wondering if you could help me please..."

Ezt követően kollégánk angolul felfedi, hogy az InfoRádió munkatársa, és tulajdonképpen semmi baj nincs, csak Nagy András főosztályvezető beleegyezésével mindössze tesztelni szerette volna a 112-es segélyhívót, hogyan működik, ha egy turista kér segítséget idegen nyelven.

A hölgy, akiről kiderül, hogy a nemzeti turisztikai hivatal tolmácsszolgálatánál dolgozik, magyarul összegzi a beszélgetésünket az ügyeletes tisztnek, aki szintén a vonalban van.

N: "Csak ki akarták próbálni, hogy ez tényleg egy ilyen emergency vonal-e"
Ügyeletes tiszt: "És honnan van? Rádiótól?"
N.: "Igen, igen. Elnézést kér, nem akarja föltartani a vonalat, de ezt mondták nekik, próbálják ki. Le akarták ellenőrizni, hogyan működik a rendszer."
Ü.: "Aha. Ennek nagyon örülök."
N.: "Hát mi is (nevet)"
Ü.: "Annyit tudatosítson az úrban, hogy örülök, hogy kipróbálta, de ez nem arra való, hogy ők ellenőrizzék. Köszönjük, hogy ellenőrizte, de ez a vonal nem arra való."

Az InfoRádió tesztjén jól vizsgázott a 112-es segélyhívószám, hiszen az automata kezelő jelentkezésétől a tolmács kapcsolásáig alig másfél perc telt el.

Arra kérünk ugyanakkor mindenkit, hogy ne kövessék példánkat, és csak akkor hívják a 112-es számot, ha valóban baj vannak. Ha fölöslegesen telefonálnak, ok nélkül foglalják le a vonalat, és életek kerülhetnek veszélybe.

Hanganyag: Kálló Izabella és Póth Attila

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.30. kedd, 18:00
Szánthó Miklós
az Alapjogokért Központ főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×