Az intézkedés elsősorban közegészségügyi célokat szolgál - hangsúlyozta a kísérletet bejelentő francia környezetvédelmi miniszter. A levegőben található finom szemcsék több mint fele ugyanis a járművekből származik.
Nathalie Kosciusko-Morizet hozzátette: az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint Franciaországban évente 42 ezer idő előtti haláleset hozható összefüggésbe a rossz minőségű levegővel.
A járműveket négy szennyezési osztályba sorolják, és a legszennyezőbbek nem hajthatnak majd be a helyi hatóságok által kijelölt területekre. A most ismertetett tervek szerint a tiltás elsősorban az 1997 szeptember 30-a előtt gyártott személy és haszonjárművekre vonatkozik majd, de a 2004 előtt készült robogók, illetve a tíz évesnél idősebb tehergépkocsik és buszok is feketelistára kerülnek.
Az intézkedés a számítások szerint mintegy 10 millió járgányt, a kétkerekűek 40 százalékát, a gépkocsik negyedét, illetve a teherautók és a buszok felét érintheti. A kísérlet érdekessége, hogy a helyi hatóságok maguk határozhatják meg a kitiltandó járművek körét, és a nem engedelmeskedőket sújtó bírság mértékéről is maguk dönthetnek, ez utóbbi azonban nem haladhatja meg a 68 eurót, vagyis a 18 ezer forintot.
A környezetvédők jó ötletnek tartják a kezdeményezést, de úgy vélik, a kitiltáskor nem csak a finom szemcse, hanem a széndioxid kibocsátást is figyelembe kellene venni. Ellenkező esetben az a furcsa helyzet állhat elő, hogy a védendő területekre a nagy teljesítményű személygépkocsik és a terepjárók továbbra is behajthatnak.