Az ukrajnai frontoktól nagyjából 1300 kilométerre lévő Baskír-föld Szalavat városában pánik tört ki, mert a helyiek azt hitték, ukrán dróntámadás érte az olajfinomítót. Később azonban kiderült, hogy nem nagy hatótávolságú csapásmérő robotot láttak az üzem közelében, hanem egy kétfedelű, An-2-es szállítógépet.
Azt még nem tudni pontosan, hogy mi okozhatta a félreértést, de az ijedtség egyáltalán nem volt alaptalan - állítja a The War Zone. Egyrészt azért, mert az ukránok korábban már több orosz olajipari létesítményre is lecsaptak a drónjaikkal, másrészt azért, mert az An-2-es repülőgép tökéletesen megfelel arra, hogy nagy hatótávolságú repülő bombává alakítsák át. A gép tágas belső terébe pótüzemanyag-tartályt lehet beszerelni, és még marad bőven hely arra is, hogy rengeteg robbanóanyagot pakoljanak bele.
Drone attack on Russian oil refinery in Salavat, Bashkortostan, region of Russia is reported. 1300km from the frontline.
— Special Kherson Cat ??? (@bayraktar_1love) November 26, 2024
UPD. False alarm. As it is now reported, a civilian An-2 flew into a restricted area over the oil refinery and was fired upon by Russian air defense. pic.twitter.com/wn6PS5OuqI
Az irányítást pedig vagy távvezérléssel lehet megoldani, vagy pedig úgy, ahogy azt 2020-ban az azeriek tették az örmények ellen a Hegyi-Karabahért vívott háborúban. A pilóta, miután felemelkedett a megfelelő magasságra és irányba állította a gépet, rögzítette a kormányokat, majd még saját terület felett, ejtőernyővel kiugrott a repülőből. Az An-2-es ezután addig repült, amíg vagy ki nem fogyott belőle az üzemanyag, vagy az örmény légelhárítás le nem lőtte. A cél ebben az esetben az volt, hogy elvonja a légvédelem figyelmét és közben drónokkal csapást mérjenek az örmény haderő állásaira.
Ezen a felvételen az egyik azeri An-2-es pusztulását örökítették meg az örmények:
Az ukrajnai háború kitörését követően hírek röppentek fel arról, hogy az orosz hadsereg An-2-ket gyűjt össze, mert az azeriekhez hasonlóan akarja használni a gépeket. Észak-Korea komoly An-2-es flottát tart üzemben, mert egy, a déli országgal vívandó háború esetén ezekkel akar ejtőernyős szabotőröket ledobni a frontvonalak mögé. De azt is tervezik, hogy a rendkívül kis távolságon belül fel- és leszállni képes An-2-vel közvetlenül Dél-Koreába szállítanának diverzánsokat.
Kínában – ahol Y-5 jelzéssel gyártják a típust – már létezik olyan változat, amely távirányítással, vagy előre beprogramozott módon tud repülni. Peking egyelőre azt hangoztatja, hogy csak polgári célokra tervezi bevetni a robot An-2-ket, de a TWZ szerint egyáltalán nem kizárt, hogy a hadsereg is szemet vessen rá. Ezen a videón egy ilyen, robotrepülőgéppé átalakított An-2 látható:
A kijevi Antonov iroda által tervezett, és 1947 óta gyártott kétfedelűből eddig több mint 18 500 darabot készítettek. Rendkívüli népszerűségét főleg annak köszönheti, hogy a pilóták szerint az egyik legkezelhetőbb és legmegbízhatóbb repülőgéptípus a világon. Ráadásul az üzemeltetése is egyszerű és olcsó. Magyarországon is számos An-2 repül még – főleg az ejtőernyősklubok kedvelik, egyszerre ugyanis 10-12 ugró tud a levegőbe emelkedni benne.