Infostart.hu
eur:
386.46
usd:
329.65
bux:
110405.74
2025. december 19. péntek Viola

Kiállítás arról, hogyan lehet hamisítani a festményeket

A londoni Nemzeti Galéria szeptember 12-ig nyitva tartó kiállításon mutatja be, hogyan derülhet ki egy-egy több millió dollárra becsült festményről, hogy mégsem valamelyik világhírű mester munkája.

A londoni Nemzeti Galéria, amely abban különbözik magyar névrokonától, hogy nem csak a hazai festőket mutatja be, hanem a trecentótól a XX. századig a világ legjobbjait is, káprázatos gazdagságú gyűjtemény. De nagy ritkán még ebben az elsőrangú szakértőket alkalmazó intézményben is előfordul, hogy egy-egy festmény alkotójának a korábbi meghatározása tévesnek bizonyul.

A nagy mesterek festményei dollármilliókat érnek, s így a századok folyamán sok ügyes hamisító dolgozott azon, hogy egy kis beavatkozással, manipulálással márkás mesterművé tupírozzon fel kisebb értékű munkákat. Leleplezésük csak azóta lehetséges, amióta rendelkezésre állnak a legmodernebb vegyelemzési, illetve átvilágítási technikák.

Itt van például egy jó húsban lévő, komoly tekintetű német portréja, amelyet milliós értékű képnek hittek, a nagy reneszánsz mester, Hans Holbein művének. Alexander Mornauer ez a nyusztprémes, ezüstgombos mentében ábrázolt úriember, a dátum 1464. Szignálva nincs, de a stílus Holbeinre vall, s még inkább az a tényező, hogy Herr Mornauer feje fölött mélykék a háttér.

Holbein előszeretettel alkalmazta ezt a háttérszínt, ám a pigmentminta vegyelemzése azt árulta el, hogy az itt felhasznált kék festék a XVIII. század előtt ismeretlen volt, tehát egy későbbi hamisító kente fel a portréra, hogy azt Holbein műveként adhassa el. A korabeli kép így is értékes, de új meghatározása következtében milliókkal kevesebbet adnának érte a műkereskedelemben.

1924-ben adományként került a londoni Nemzeti Gelériába a XVI. századi jeles bolognai piktor, Francesco Francia képe: Szűzmária a kisdeddel és angyalokkal. Harminc évvel később ugyanez a festmény tűnt fel egy árverésen, és Amerikába, a pittsburgi Carnegie Múzeumba került.

Nagy vita indult arról, hogy melyik kép az eredeti és melyik a másolat. Infravörös reflektográfia segítségével vizsgálták meg a festék alatti réteget. Így derült ki, hogy az adományként Londonban őrzött képen látható angyal hajának fürtjeit előzőleg grafittal skiccelték fel. A grafit pedig nem volt ismeretes a XVI. századi Itáliában.

A most megnyílt londoni kiállítás képei hamisítványok vagy tévesen meghatározottak, ugyanis nagy mesterek műhelyében készültek, de nem általuk festett. A munkák mindegyike egy-egy novellába illő történetet rejt magában.

Szeptember 12-ig ez a brit főváros képzőművészeti csemegéinek egyike, 25-én azonban a Trafalgar téri Nemzeti Gelériáról a Piccadillyn lévő Királyi Akadémia kiállítótermeire terelődik át az érdeklődés, ott ugyanis a budapesti Szépművészeti Múzeum legnagyobb kincseit mutatják be az Esterházy-Madonnától, spanyol mesterműveken át, a XX. századig.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Demkó Attila: Putyintól nem várható újabb kompromisszum

Év végi sajtótájékoztatójában Putyin orosz elnök ismertette az Ukrajnával kapcsolatos fejleményeket és az orosz gazdaság helyzetét is – ezzel kapcsolatban nyilatkozott Demkó Attila, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Megszólalt Orbán Viktor Magyarország EU-tagságáról

Megszólalt Orbán Viktor Magyarország EU-tagságáról

A közvetlen háborús veszélyt szerintem sikerült elhárítani - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök pénteken délelőtt Brüsszelben, az európai uniós csúcsértekezlet után tartott sajtótájékoztatóján, azt hangsúlyozva, hogy közvetlen, azonnali és súlyos veszélyt jelentett a 210-230 milliárd eurónyi befagyasztott orosz vagyon elvételének ügye. Az orosz-ukrán fejleményeken túl az EU-tagságról is elmondta az álláspontját a kormányfő.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×