eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Pixabay

Ha többen ülnek autóba, nőhet a koronavírus halálozási aránya

Ingyenes parkolás ide vagy oda, érdemes kétszer megfontolni, biztosan szükséges-e egy újabb autós utazás: a levegőszennyezés kis mértékű emelkedése is drasztikusan növeli a koronavírus halálozási adatait egyes kutatások szerint.

Aki szennyezettebb levegőt szív, annak nagyobb esélye van arra, hogy belehaljon a koronavírus-fertőzésbe – derül ki egy háromezer amerikai megye adatait feldolgozó kutatásból.

A MedicalXpress beszámolója szerint ha csak kicsivel növekszik az átlagos légszennyezés, hosszú távon az is azt eredményezi, hogy 11 százalékkal megugrik a koronavírus halálozási rátája. A jelenség okozói azok a 2,5 mikronnál kisebb méretű, finomszemcsés szennyező anyagok, melyeket magyarul szálló por néven illetünk, s amelyek az influenza és a tüdőbetegségek lefolyására is rossz hatással vannak. Ezek keletkezéséért a szilárd tüzelőanyagokhoz és a kétütemű benzinmotorokhoz, valamint a dízelmotorokhoz köthető, tökéletlen égési folyamat a felelős.

Az előkészületek segítenek

Jeremy Jackson docens, a kutatást közlő Science Advances szerzője szerint ennek tükrében nem meglepő, hogy a PM2,5 koncentrációjának növekedése a halálozásra így hat ki. Bár a tanulmány szerzői nem évtizedeken át gyűjtötték a kutatási anyagot, Jackson úgy gondolja, helyes következtetéseket vontak le. A tanulmány egyik társszerzője, Hsziao Vu szerint eredményeik segíthetik abban a döntéshozókat, hogy a szennyezettségi értékek növekedése esetén például védőfelszereléssel és megnövelt kórháziágy-kapacitással lássák el azokat a régiókat, amelyekben a helyzet romlása várható. Vizsgálataik során a koronavírus időszakának szennyezettségi és halálozási adatait vetették össze az Amerikában 2000 és 2016 közt tapasztalt szennyezettségi adatokkal. A koronavírus idején bekövetkezett halálozásoknál húsz különböző faktort is figyelembe vettek.

Lezáráskor jobb a levegő

Jackson szerint a globális felmelegedésnek nem lesz hatása a pandémiára, de az annak következményeként is használt elektromos autóknak és megújuló energiának igen, mivel ezek használatával csökkenhet a PM2,5-koncentráció. Megjegyezte azt is, hogy a lezárások idején számos nagyvárosban, köztük New Yorkban is csökkent a PM2,5 mennyisége, ám ahogyan az élet kicsit normálisabb kerékvágásba került, visszatért a szokásos szintre. A szennyezett levegő hosszú távon szív- és tüdőbetegségek kialakulásához vezet, ezek a betegségek pedig súlyosabbá tehetik a koronavírus lefolyását – világított rá az összefüggés egyik aspektusára a The Guardian cikke. A brit lap azt is megjegyzi: pontosabb eredményeket kaphatnak a kutatók, ha tradicionális módszerrel nagy számú koronavírusos beteg életkorát, dohányzási szokásait és egyéb faktorokat is figyelembe vesznek, jelenleg viszont ilyen adatok még nem állnak rendelkezésre. A kutatás vezetője, Francesca Dominici, a Harvard professzora a lapnak azt mondta, még ezt figyelembe véve is érdemes a döntéshozóknak a levegőszennyezettséggel kapcsolatos, véleménye szerint jelenleg nem elég szigorú szabályozásokat áttekintenie.

Rosszabb is lehet a helyzet

Egy másik, a Cardiovascular Research szaklapban megjelent kutatás 15 százalékos halálozás-megugrást tulajdonít a rossz levegőnek: itt a tudósok egyes országokra lebontva is közölték becsléseiket. Eszerint

  • a kínai Covid-halálozások 27 százaléka következett be a levegőszennyezettség miatt,
  • ez az arány 26 százalék Németországban
  • az USA esetében 18 százalék
  • az Egyesült Királyságban pedig 14 százalék

A Leicesteri Egyetem munkatársa, Anna Hansell professzor szerint korai számszerűsíteni az ilyen adatokat, abban viszont biztos: valamit kezdeni kell az évente hétmillió ember halálát okozó levegőszennyezéssel.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Amikor Oroszország megindította az Ukrajna elleni inváziót, Moszkva egyik elsődleges célja a megtámadott ország „demilitarizációja” volt; eddig nagyon úgy fest, hogy ez a dolog a visszájára sült el. Nem csupán arról van szó, hogy a NATO eddig gigantikus mennyiségű nehézfegyvert küldött Ukrajnának, de olyan technikai eszközöket is megkapott Kijev, melyekről korábban még csak álmodni sem mert az ukrán vezetés, ékes példája ennek az MGM-140 ATACMS harcászati ballisztikus rakétarendszer. Egy olyan technikai eszközről van szó, amely, bár abszolút nem nevezhető „háborúdöntő csodafegyvernek”, biztos megnehezíti majd az orosz haderő dolgát az általuk „különleges műveletnek” hívott invázió során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×