eur:
393.17
usd:
354.87
bux:
0
2024. szeptember 5. csütörtök Lőrinc, Viktor

Tíz magyar egység indul a csúcsversenyen

Az esztendő első szombatján - 29 éves története során másodszor Lisszabonból - rajtol a világ talán leghíresebb sivatagi raliversenye. A végcél Dakar, az út Portugáliából Spanyolországon, Marokkón, Nyugat-Szaharán, Mauritanián és Malin keresztül vezet Szenegálig. Ahogy a kilencvenes évek második fele óta mindig, ezúttal is lesznek magyarok az indulók között.

Az első versenyt még 1977 és 1978 fordulóján szervezte meg a saját rossz sivatagi tapasztalait felhasználva versenyt szervező Thierry Sabine. A francia motoros - a legendák szerint - az Abidjan és Nizza közötti versenyen, 1977-ben, valahol Líbiában, elveszett a sivatagban.

Más talán soha többé nem vágyna vissza a homoktengerbe, ő ellenben ötletet merítet kálváriájából: úgy gondolta, a Szahara remek versenyhelyszín lenne egy raliverseny számára, amelyen profik és amatőrök egyaránt kipróbálhatják erejüket és ügyességüket.

Az ötletgazda több mint 20 éve halott


1977 decemberére meg is szervezte az első, Párizsból rajtoló, s Dakarig tartó versenyt. Élete hátralévő részét a nagy versenynek szentelte, 1986-ban a rali közben, helikopter-balesetben halt meg.

A verseny immár nélküle, de az ő emlékére is zajlik, aligha akad olyan, a raliról tudósító orgánum, amely ne említené meg a mindössze 37 évet élt Thierry Sabine nevét.

1994-ig mindig Párizsból indult a verseny, négy esztendő kivételével mindig Dakar volt a célállomás. Az utóbbi 13 esztendőben azonban csak kétszer rajtolt a mezőny a francia fővárosból - indultak már a versenyzők Granadából, Dakarból, Arrasból, Marseille-ből, Clermont-Ferrand-ból, Barcelonából, tavaly pedig Lisszabonból.

Negyvenkét ország versenyzői rajtolnak

Idén is - a megszokotthoz képest egy héttel később - a portugál fővárosban gyülekezett a mezőny, szombat reggel onnan vág neki a mezőny a január 21-ig tartó, 15 szakaszból álló, a tervek szerint mindössze egy pihenőnapot, a január 13-t beiktató, 7915 kilométeres versenynek.

Három kategóriában vetélkedik a mezőny: az előzetes nevezések alapján 250 motoros, 187 autós, s 88 kamionos pilóta vág neki az útnak. A szervezők szerint a mezőny "nemzetközibb lesz, mint valaha": 42 ország fiai (s lányai) vetélkednek.

Immár képviseli versenyző Kínát, Thaiföldet, Mauritaniát, Mexikót és Szlovéniát is. Az előzetes nevezési listát figyelembe véve a motorosok 38, az autósok tíz százaléka lesz újonc. A versenyzők 40 százaléka 18 és 39 év közötti.
Szalay Balázs már veterán

Ami a honfitársainkat illeti, az autók pilótái, egyikük kivételével, mind elmúltak 40 évesek. Az Opel Racing Teamet képviselő, Opel Antarát vezető, kilencedik indulásával a magyarok veteránjának számító Szalay Balázs 41, az eddigi legjobb összetett helyezéssel büszkélkedhető, az RTL Motorsport Klub színeiben egy Nissan Pick Upot vezető Palik László éppen pihenőnapon ünnepli majd 45. születésnapját.

Az ugyancsak az RTL Motorsport Klub színeiben induló, Nissant vezető Kis Sándor pedig már 48 éves. A négy magyar pilóta közül a benjámin a 36 éves Kristóf Márton, a Premier Motorsport Klub tagja, aki egy Bowler Wildcat volánja mögött ül majd. Neki van egyébként a legkisebb tapasztalata: Szalay kilencedszer, Palik hatodszor, Kis ötödször, ő másodszor indul, ráadásul ő a kvartettből az egyedüli, aki még sohasem jutott el versenyzőként Dakarba.

Három motoros vág neki a homoktengernek: a tavaly súlyos balesetet szenvedett, 34 éves Kátai Péter és az újonc, 28 éves Dési János a Szalay Dakar Team, míg a 42 évével korelnök, a harmadszor induló Hermann Henrik a Pannónia Dakar Rally Team versenyzője. Mindhárman KTM-mel versenyeznek.

Laklóth Aladár is nekivág az útnak

Végül, de nem utolsósorban a három kamionos csapatról. A háromból kettőnek a tagjai kettős feladattal vágnak neki a reményeik szerint Dakarig tartó útnak: Darázsi Zsolt és navigátora, a színművészeti pályát ezúttal egy hónapig hanyagoló Laklóth Aladár Szalay Balázs és navigátora, Bunkóczi László technikai segítőjeként is rajtol, amellett hogy önállóan is versenyez.

Hasonló szerepkört tölt be Palik László és Darázsi Gábor segítőjeként Szaller Zoltán és Pócsik László Károly. A harmadik gárda Szobi Balázs és Jobbágy Ákos "csak" önmagukért autóznak - de ne gondoljuk, hogy ettől könnyebb dolguk lesz. A Flex Dakar Team pilótája, Szobi Balázs tavaly újoncként célba ért, miközben segített szinte minden rászoruló társának.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.05. csütörtök, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×