eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Berlin, 2015. május 21.Vonatok vesztegelnek a berlini főpályaudvaron 2015. május 21-én, a Deutsche Bahn vasúttársaság mozdonyvezetőinek szakszervezete (GDL) sztrájkjának utolsó napján.(MTI/EPA/Paul Zinken)
Nyitókép: MTI/EPA/Paul Zinken

Rajtol az országbérlet Németországban is – akciós áron

Egyelőre 49 euróba kerül a Deutschlandticket, de már most sejtetik, hogy ez csak a bevezető ár, és hárommilliárd euró sem lesz elég a közlekedési vállalatok kompenzációjára.

Május 1-jétől bevezetik a kedvezményes, 49 eurós havi közlekedési bérletet Németországban. A tartományokkal folytatott, felettébb nehéz egyeztetések után jött létre megállapodás arról, hogy az általános drágulás hatásainak ellensúlyozása céljából tegyék lehetővé a kedvezményes utazást a helyi és térségi közösségi közlekedésben, beleértve – másodosztályon – vasútat is. A hivatalos nevén Deutschlandticket (Németország-menetjegy) azonban még életbe sem lépett, szakértők már most a kedvezmény tarthatatlanságát jövendölik.

A 49 eurós havi bérlet az utasoknak komoly megtakarítást jelent, különös tekintettel arra, hogy Berlinben például az egy hónapos bérlet jelenleg még 86 euróba kerül. A kedvezmény viszont súlyos bevételkiesést jelent a közlekedési vállalatoknak. Ez is indokolta, hogy az egyelőre 2025-ig szóló megállapodás szerint a kormány és a tartományok együttvéve – fele-fele arányban – évente hárommilliárd euróval segítik ki a cégeket.

A kedvezményes bérlet tavaly három hónapig – június és augusztus vége között – debütált , az energiaárak és az infláció ellensúlyozása érdekében akkor még 9 eurós formában. Az érdeklődés, illetve a siker rendkívüli volt, a nyári havi bérletből 50 millió kelt el.

A kedvezményes bérlet ára most 40 euróval 49-re emelkedett, de az előzetes felmérések szerint az utasok részéről a siker így is borítékolható. Nem így a közlekedési vállalatok részéről, amelyek már most megkérdőjelezik a kedvezmény tartósságát.

A bérlet ára aligha marad sokáig 49 euró

– vélekedett a német közlekedési vállalatok szövetségének elnöke. A vállalatok vesztesége kapcsán Ingo Wortmann mindezt a közlekedési eszközökkel kapcsolatos költségek emelkedésével indokolta.

Német hírforrások emlékeztetettek arra is, hogy noha a bérlet 2025-ig van érvényben, bevezetésekor a kormány óvatosan utalt arra, hogy a 49 euró csupán "bevezetési ár". A hivatalos kommunikáció is "Deutschlandticketet" és nem 49 eurós bérletet említ.

A költségek ötven százalékát fedező szövetségi tartományok pedig még az utolsó konzultációk során is hangsúlyozták, hogy a bérlet árát a jövőben a tényleges kereslet függvényében kell alakítani. Szakértők szerint ez ugyancsak a kedvezmény későbbi "erodálását" jelezheti.

Óvatosan fogalmazott a kilátásokkal kapcsolatban közlekedési miniszter. Volker Wissing úgy vélekedett, hogy nem rohamszerű, hanem folyamatosan növekvő kereslettel kell számolni. "Ebből kiindulva türelmet kell tanúsítanunk a bérlet árának alakulásával kapcsolatban" – hangoztatta a miniszter.

Az azonban már most kirajzolódik, hogy a Deutschlandticket bevezetése siker – tette hozzá. Wissing ugyanakkor egy interjúban sajátos javaslattal állt elő. Indítványozta ugyanis, hogy a német autógyártók egy meghatározott időre szóló Németország-jegyet ajándékozzanak mindazoknak, akik új gépkocsit vásárolnak.

Szerinte ugyanis a jövő "a választás szabadságában rejlik".

"Azt szeretném, hogy amennyiben egy új autót vásárolunk is, magától értetődően Deitschlandtickettel is rendelkezzünk" – hangoztatta Wissing jelképesen a berlini főpályaudvaron tartott sajtótájékoztatón. Szerinte ez arra ösztönözheti az embereket, hogy különböző közlekedési eszközöket használjanak.

"Így érhető el a közlekedési fordulat a választás szabadságával" – fogalmazott a szabad demokrata miniszter.

Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×