Nincs az országban üzemanyag-ellátási probléma, de a Molnak egyszerre kell végrehajtania egy készlet- és egy logisztikai optimalizálást - válaszolta érdeklődésünkre Bacsa György. A kétezer magyarországi töltőállomás körülbelül 87 százalékát, vagyis 1700-1750 kutat részben vagy teljes egészében a Mol lát el, ehhez jelenleg 144 tankautót használnak országszerte.
"A saját kúthálózatunk 140-150 százalékos többletkereslettel pörög, ami jóval magasabb, mint az országos kereslet. A viszonteladói kiszolgálást zavartalanul folytatjuk, a szerződött partnereinket, akiknél mennyiségi lekötések voltak vagy ellátási kötelezettségünk van, ellátjuk. Azoknál kellett hetenként felülvizsgálatra kerülő, ideiglenes korlátozásokat bevezetni, akikkel olyan keretszerződéseket kötöttünk - úgynevezett egyszerűsített kiszolgálási szerződéseket -, amelyben eleve kijelentettük: lesznek olyan időszakok, amikor nem tudunk szállítani, tehát 0-ra nomináljuk az aktuális heti mennyiségeket. Ez 192 partnert érint, számításaink szerint nekik körülbelül 220-240 kútjuk van" - vázolta a helyzetet a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.
Mint mondta, ők is látták az interneten keringő listát az érintett helyekről - az azokon szereplő településeken a Mol szerint lokális szinten sem lehetnek ellátási problémák, hiszen a legtöbb helyen 5 kilométeren belül van más partnerük vagy más kúthálózathoz tartozó kút, és 10 kilométeren belül van Mol benzinkút is, ahol mindenképpen zavartalan működést biztosítanak.
Bacsa György beszélt arról is, hogy november 18-a óta 100 literben limitálták a fuvarozók számára tankolható mennyiséget. Ennek hátterében "a kutakon megnövekedett mértékű tankolás" áll,
ugyanis sokan akkor is a töltőállomásokon veszik fel az üzemanyagot, ha van telephelyi szállítási szerződésük.
Őket próbálják üzletpolitikai vagy kereskedelempolitikai eszközökkel visszaterelni a saját telephelyi szállításra, hiszen az a Mol számára logisztikailag sokkal jobban kezelhető, mint ha a kutakra nagy igényű - nagy tartállyal rendelkező - erőgépek, teherautók állnak be folyamatosan - mondta Bacsa György.
Szavaiból kiderült az is, hogy bár vannak fennakadások a Barátság kőolajvezeték működésében, ezek nem jelentenek fennakadást a magyarországi ellátásban. Átmeneti fennakadások és kiesések múlt hét kedd óta történnek, de az ukrán szállító vállalattal fennálló jó kapcsolat révén folyamatosan friss információik vannak. A fennakadásokat eddig az ukránoknak mindig sikerült néhány órán belül elhárítaniuk.
Mint ismert, az ukrajnai harci cselekmények jelenleg a villamosenergia-hálózatot is nagyban érintik, emiatt a szállítóvezetékeknél is vannak áramkimaradások.
"A múlt héten majdnem egy napig állt a Barátság kőolajvezeték, akkor Szlovákia és Magyarország felé is azonnal megállt a forgalom. Azóta ezt helyreállították, mindkét irányba működik a vezeték. Szlovákiában szerdán volt fennakadás, akkor Magyarországra annyi kőolaj érkezett, amennyit vételezni szándékoztunk" - mondta Bacsa György. Megjegyezte:
az ellátásbiztonság Magyarországon nem volt veszélyben, és Szlovákiában sem volt számottevő a kiesés.
A Mol kőolajtartaléka a stratégiai készletekkel együtt körülbelül két hónapig fedezi a magyarországi keresletet, ha a vezetékkel bármi történik. Ott van még az adriai betáplálási lehetőség is, amelyen folyamatosan tesztelik a maximum kapacitásokat, és azon dolgoznak, hogy minél többet tudjanak beszállítani ezen az alternatív útvonalon keresztül nemcsak a százhalombattai finomítóba, hanem a pozsonyiba is.
Emellett még kereskedelmi termékkészletek is mozgósíthatók szükség esetén az országban.
(A nyitóképen: Krakkolóüzem a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én.)