eur:
413.94
usd:
396.69
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
Gépjármű közlekedik az M4-es autópálya első szakaszán, Berettyóújfalu közelében az átadás napján, 2018. december 20-án. Ezen a napon adták az M35-ös autópálya befejező, 481. számú főút és Berettyóújfalu közötti szakaszát is. Az összesen 23 kilométer hosszú két pályaszakasz 62 milliárd forint európai uniós forrás felhasználásával, a magyar állam társfinanszírozásával valósult meg.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Nyolc nagy állami beruházás határozza meg az évet

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) az idén nettó 585 milliárd forintnyi közlekedési infrastruktúra-beruházásra készül, ebből kivitelezésre 545 milliárd forint jut a társaságtól kapott válasz szerint. Az állami cég nyolc legnagyobb projektjéből hat közúti, kettő pedig vasúti.

A NIF legdrágább folyamatban lévő, többéves beruházása az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakasza, az új nyomvonal nettó kivitelezési költsége 183 milliárd forint.

A Világgazdaságnak hangsúlyozták: a költségek minden esetben nettó értékek, nem egy évre vonatkozó kiadást takarnak, hiszen a munkák jellemzően két-három évig tartanak, és kizárólag kivitelezési, nem pedig teljes költségről van szó.

Az idei beruházások egyike az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki (országhatár) közötti szakaszának második üteme, amely során új nyomvonal létesül 85 milliárd forintból.

Szintén új nyomvonalat terveztek – 183 millió forintos költséggel – az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakaszának.

A Szolnok megközelítését segítő fejlesztés, az M4-es gyorsforgalmi út M0-s–Cegléd közötti szakaszának kivitelezése 74 milliárd forintba kerül, de a nyomvonal 45 kilométeréből csak 30 kilométeren lesz új az útpálya.

Bő kétszer ennyiből, 149 milliárd forintból létesül Békéscsaba jobb megközelíthetősége érdekében az M44-es Tiszakürt–Kondoros közötti, teljesen új szakasza.

Nyugat-Magyarországon Kaposvár és Csorna kapcsolódhat majd szorosabban az ország közúti vérkeringéséhez. A 67-es főút Kaposvárt és Látrányt elkerülő utak közötti szakaszát fejlesztik 67 milliárd forintból 33,2 kilométeren, ebből 21 kilométer lesz teljesen új nyomvonal.

A legdrágább, az idén is folyó közúti fejlesztés a 174 milliárd forintba kerülő M85-ös, ahol a Csorna II.–Sopron és kelet–Fertőrákos csomópont között létesítenek új szakaszt.

Két vasúti projekt a közutaknál is több pénzt emészt fel. A Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal átépítésének első és második üteme 148 milliárd forintba kerül, a Budapest–Hatvan vonalszakasz korszerűsítése és az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése pedig 156 milliárdba.

Folyik a felsorolt projektekkel kapcsolatos területszerzés, amire az idén a NIF nettó 2,83 milliárd forintot szán. Bár a folyamatra részletes jogszabályok vonatkoznak, a perek nem mindig kerülhetők el. Jellemzően a kisajátításban érintett ingatlantulajdonosok keveslik a kártalanításként megítélt összeget, és bírósághoz fordulnak. Azonban a jogszabályok szerint ez nem hátráltatja a beruházást, mert a területet ilyenkor is át kell adniuk a kivitelezőnek.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×