eur:
399.14
usd:
369.8
bux:
90914.74
2025. március 24. hétfő Gábor, Karina
Gépjármű közlekedik az M4-es autópálya első szakaszán, Berettyóújfalu közelében az átadás napján, 2018. december 20-án. Ezen a napon adták az M35-ös autópálya befejező, 481. számú főút és Berettyóújfalu közötti szakaszát is. Az összesen 23 kilométer hosszú két pályaszakasz 62 milliárd forint európai uniós forrás felhasználásával, a magyar állam társfinanszírozásával valósult meg.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Nyolc nagy állami beruházás határozza meg az évet

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) az idén nettó 585 milliárd forintnyi közlekedési infrastruktúra-beruházásra készül, ebből kivitelezésre 545 milliárd forint jut a társaságtól kapott válasz szerint. Az állami cég nyolc legnagyobb projektjéből hat közúti, kettő pedig vasúti.

A NIF legdrágább folyamatban lévő, többéves beruházása az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakasza, az új nyomvonal nettó kivitelezési költsége 183 milliárd forint.

A Világgazdaságnak hangsúlyozták: a költségek minden esetben nettó értékek, nem egy évre vonatkozó kiadást takarnak, hiszen a munkák jellemzően két-három évig tartanak, és kizárólag kivitelezési, nem pedig teljes költségről van szó.

Az idei beruházások egyike az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki (országhatár) közötti szakaszának második üteme, amely során új nyomvonal létesül 85 milliárd forintból.

Szintén új nyomvonalat terveztek – 183 millió forintos költséggel – az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakaszának.

A Szolnok megközelítését segítő fejlesztés, az M4-es gyorsforgalmi út M0-s–Cegléd közötti szakaszának kivitelezése 74 milliárd forintba kerül, de a nyomvonal 45 kilométeréből csak 30 kilométeren lesz új az útpálya.

Bő kétszer ennyiből, 149 milliárd forintból létesül Békéscsaba jobb megközelíthetősége érdekében az M44-es Tiszakürt–Kondoros közötti, teljesen új szakasza.

Nyugat-Magyarországon Kaposvár és Csorna kapcsolódhat majd szorosabban az ország közúti vérkeringéséhez. A 67-es főút Kaposvárt és Látrányt elkerülő utak közötti szakaszát fejlesztik 67 milliárd forintból 33,2 kilométeren, ebből 21 kilométer lesz teljesen új nyomvonal.

A legdrágább, az idén is folyó közúti fejlesztés a 174 milliárd forintba kerülő M85-ös, ahol a Csorna II.–Sopron és kelet–Fertőrákos csomópont között létesítenek új szakaszt.

Két vasúti projekt a közutaknál is több pénzt emészt fel. A Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal átépítésének első és második üteme 148 milliárd forintba kerül, a Budapest–Hatvan vonalszakasz korszerűsítése és az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése pedig 156 milliárdba.

Folyik a felsorolt projektekkel kapcsolatos területszerzés, amire az idén a NIF nettó 2,83 milliárd forintot szán. Bár a folyamatra részletes jogszabályok vonatkoznak, a perek nem mindig kerülhetők el. Jellemzően a kisajátításban érintett ingatlantulajdonosok keveslik a kártalanításként megítélt összeget, és bírósághoz fordulnak. Azonban a jogszabályok szerint ez nem hátráltatja a beruházást, mert a területet ilyenkor is át kell adniuk a kivitelezőnek.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.25. kedd, 18:00
Koltay András
a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács elnöke
Folytatódnak a fegyverszüneti tárgyalások, váratlan ellentámadást indított Ukrajna – Háborús híreink hétfőn

Folytatódnak a fegyverszüneti tárgyalások, váratlan ellentámadást indított Ukrajna – Háborús híreink hétfőn

Az amerikai és az ukrán delegáció vasárnap Szaúd-Arábiában folytatott tárgyalásokat a fegyverszünet technikai részleteiről. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök konstruktívnak és előnyösnek nevezte a tárgyalásokat. Ma az Egyesült Államok Oroszországgal folytatja a megbeszéléseket. Ellentámadást hajtott végre Luhanszk megyében az ukrán haderő 3-as számú rohamdandárja, és vissza foglaltak 3 km²-nyi területet, azon belül pedig egy települést is, Nagyját. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×