eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Frankfurt, 2018. január 29.2017. augusztus 2-án Frankfurtban készített kép egy dízel Volkswagen kipufogóiról. Német újságok 2018. január 28-i beszámolói szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW által alapított és időközben már megszűnt, a szállítási szektor környezeti és egészségügyi helyzetével foglalkozó európai kutatócsoport (EUGT) megbízásából az aacheni Egyetemi Kórház egyik intézete 25 emberen tanulmányozta a dízel üzemanyag füstjében lévő egyik gáz, a nitrogén-dioxid (NO2) hatását. (MTI/AP/Michael Probst)
Nyitókép: Michael Probst

Sokkoló adatok a dízelautók károsanyag-kibocsátásáról

Csaknem ötezer autótípus nitrogén-oxid-kibocsátását ellenőrizték, és megdöbbentőek az eredmények: egyetlen gyártó sem kapott zöld minősítést, és mindegyik autó, még az Euro 6-os motorral felszereltek kibocsátása meghaladta a megengedett határértéket.

A dízelbotrány kirobbantásában aktív szerepet vállaló amerikai nonprofit szervezet, az ICCT jelentkezett újabb eredményekkel, amik támpontot nyújtanak a dízelautók károsanyag-kibocsátásának megítéléséhez. Létrehoztak egy minősítési rendszert és egy ahhoz kapcsolódó online kereshető adatbázist, amiben dízeles és benzines autók nitrogén-oxid-kibocsátási adatait rögzítették, az adatbázissal az Európában regisztrált autók 90 százalékát fedik le. Összesen 4850 különböző autómodellre kalkuláltak minősítést, vagyis az adatbázis az egyik legrészletesebb, ami valaha elkészült.

A mérések legfontosabb tanulságai a Portfolio szerint:

  • 4 autógyártó csoport Euro 6-os dízeles autóflottájának átlagos kibocsátása több mint 12-szerese a határértéknek
  • A legmagasabb nitrogén-oxid kibocsátású Euro6-os dízeles járműcsalád a határérték 18-szorosát bocsátja ki valós körülmények között
  • Minden vizsgálat alá vont Euro 6-os dízel valós körülmények között mért károsanyag-kibocsátása meghaladja a határértéket
  • Az Euro 5-ös dízeles autók nagyon gyengén teljesítettek a teszteken: mindegyik legalább a határérték duplájának megfelelő mennyiségű nitrogén-oxidot bocsát ki, a legrosszabb pedig a határérték 18-szorosának megfelelőt
  • A legmagasabb kibocsátású Euro 6-os benzines járműcsalád nagyjából annyi nitrogén-oxidot bocsát ki, mint amennyit a legtisztább Euro 6-os dízeles járművek
  • A benzines autók valós nitrogén-oxid kibocsátása jóval alacsonyabb, mint a dízeleseké, és sokkal közelebb áll a határértékekhez. A legmagasabb kibocsátású benzines autó is kevesebb, mint a határértéknek megfelelő mennyiség 1,5-szeresét bocsátotta ki a teszteken

Az adatbázisban három csoportba osztották az autókat aszerint, hogy mennyire felelnek meg a határértékeknek, zölddel jelölést kaptak azok az autók, amelyek kilométerenként kevesebb mint 90 milligramm nitrogén-oxidot bocsátottak ki, sárgával azokat, amelyek 90-180, pirossal pedig azokat, amelyek több mint 180 milligrammot bocsátottak ki kilométerenként.

A BMW az egyetlen volumengyártó, amelyik sárga jelölést kapott dízelautóira, zöldet egyik autócsalád sem érdemelt ki. A legrosszabbul a Suzuki, a Subaru, a Fiat Chrysler és a Renault-Nissan teljesített a teszten, ezeknek az autógyártóknak az Euro 6-os dízelmotorral szerelt járműcsaládjai átlagosan a határérték 12-szeresét érék el. A legjobban a Jaguar Land Rover szerepelt, de még annál a csoportnál is a duplája volt az autóflotta nitrogén-oxid-kibocsátása.

Címlapról ajánljuk

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Évtizedes trendet fordított meg a koronavírus-válság

Évtizedes trendet fordított meg a koronavírus-válság

A Covid okozta demográfiai hatások világszerte a felnőttkori halálozás növekedését és a várható élettartam csökkenését váltották ki – állapította meg a neves brit orvosi folyóiratban, a Lancetben pár hete megjelent globális betegségteher-tanulmány (Global Burden of Diseases Study 2021), amely az 1950 és 2021 közötti időszak globális demográfiai változásait, beleértve a Covid-járvány 2020–2021-es időszakának hatásait elemezte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×