eur:
410.63
usd:
395.13
bux:
0
2024. december 25. szerda Eugénia

A jövő év kockázatai: elbocsátások, gyenge forint

Az ICEG gazdasági kutatóintézet 1,1 százalékos gazdasági növekedést, 250 forint körüli euróárfolyam esetén 3,8 százalékos inflációt prognosztizál 2009-re. A cég tudományos munkatársa azt mondta: a reálgazdaságban is komoly hatásai lehetnek a pénzügyi válságnak.

Szinte megegyezik a pénteken, a pénzügyminiszter által 2009-re előre jelzett makrogazdasági adatokkal az ICEG prognózisa. Veres János azt mondta: a jövő évre tervezett költségvetés átdolgozásakor 1,2 százalékos GDP-növekedéssel, valamint 3,9 százalékos inflációval számol.

Az ICEG gazdaságkutató intézet ugyanakkor 1,1 százalékos gazdasági növekedéssel számol, az inflációt viszont 3,8 százalékosra jelzi.

Pellényi Gábor, az intézet tudományos munkatársa az InfoRádióban elmondta: a tárca előrejelzése reálisnak tűnik, az adatokat azonban még negatívan befolyásolhatja, ha Nyugat-Európában elhúzódik a gazdasági válság, a legfőbb felvevőpiacunk állapota ugyanis erőteljesen befolyásolja a magyar gazdaság növekedését is.

Szintén ronthat az összképen, ha a bankok befagyasztják hitelkihelyezéseiket, és a hazai vállalatok nem jutnak tőkéhez, ez ugyanis korlátozni fogja a cégek lehetőségeit.

A kutató szerint jövőre a munkanélküliség emelkedése is várható. Kockázatot jelenthet a forint árfolyama. Ha tovább gyengül a nemzeti valuta, az az inflációt is kedvezőtlen irányba befolyásolja. Az árak azonban egyelőre a gazdasági recesszió hatására lefelé indultak el: olcsóbb a nyersanyag, a kőolaj és az élelmiszer is.

Mindez lehetővé teszi a lazább monetáris politikát. Az alacsonyabb kamatok pedig lendíthetnek a gazdaságon.

Hanganyag: Panulin Ildikó

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Nagyon komoly kihívásokkal néz szembe az európai autóipar, erre az idei év eseményei is rámutattak. A globális piaci verseny, különösen a kínai gyártók térnyerése, az EU-s szabályozás szigorodása, és a gyenge elektromosautó-eladások súlyosbítják az európai szereplők helyzetét, ami létszámleépítésekhez, gyárbezárásokhoz vezetett. Az idei év eseményei rámutattak, hogy ez egy nagyon komoly kihívásokkal terhelt időszak, és nagyon úgy tűnik, hogy az idei ugyan lezárul, gondoknak még koránt sincs vége.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×