Ahogy arról az Infostart is beszámolt, az előző év végén derült fény arra, hogy a Katona József Színház kedvezményes jegyeket árult DK-tagoknak, ami miatt fegyelmi eljárást indítottak a teátrumban. Mint kiderült, a párt tagjai akár 30 százalékos kedvezményben is részesülhettek a fővárosi fenntartású színházban a novemberi előadások jegyáraiból.
A Katona József Színház vezetősége az ügy kivizsgálását követően két munkatársát figyelmeztetésben részesítette, egy vezető beosztású dolgozóját pedig menesztette. A teátrum elismerte, hogy hibázott. Közölték azt is, hogy a jegyértékesítés során a kedvezmények közönségszervezésen és kapcsolattartókon keresztül jutnak el különböző jegyvásárlói csoportokhoz, melyeket kuponkódokkal lehet igénybe venni. Továbbá jelezték azt is, hogy a jegyvásárlási lehetőséghez kapcsolt kísérőlevelet nem a színház, hanem az adott szervezet munkatársa fogalmazza meg és küldi szét.
Az igazgatót nem is értesítették
Máté Gábor, a Katona József Színház ügyvezető igazgatója az Indexnek adott nagyinterjúban kitért a nagy port kavart esetre is. Elismerte, az általa vezetett teátrum kommunikációja ellentmondásos volt, amivel arra utalt, hogy kezdetben nem észlelték a problémát, kapkodtak, nem fogalmaztak egyértelműen az akkori közleményükben, később mégis megindult a belső vizsgálat. „A mai napig felteszem magamnak a kérdést: hogyan történhetett ez meg?” – fogalmazott.
Mint mondta, ő a sajtóból értesült az ügyről, ráadásul éppen hétvége volt, amikor korlátozottak a kommunikációs és találkozási lehetőségek a színházon belül. „A legkellemetlenebb az volt, hogy nemhogy nem én döntöttem erről, még csak nem is tájékoztattak róla. Ez önmagában képtelen helyzet.
A kommunikációs hiba úgy történt, hogy előbb válaszoltunk, mint hogy megértettük volna, mi történt.”
Az igazgató elismerte, hogy maga az intézkedés is elhibázott volt, mert elmondása szerint a színház működésének alapvetésében is benne van, hogy nem tartoznak egyetlen párthoz sem, illetve nem támogatnak semmilyen politikai mozgalmat. „Azok közül, akik ezt a döntést meghozták, legalább egyvalakinek a fejében ez benne kellett volna hogy legyen. Először fordult elő a működésünk során, hogy valamilyen párt kapott ilyen kedvezményekről szóló tájékoztatót” – tette hozzá.
Kommunikációs hibák miatt alakult ki a kényes ügy?
Máté Gábor szerint az ügy önmagában nem lett volna ekkora horderejű, a DK kommunikációja miatt alakult ki ilyen helyzet. Az igazgató közölte: novemberben váratlanul teljesen leállt náluk a jegyvásárlás, aminek következtében némi pánik alakult ki. Elmondta: ők a szokásos módon tájékoztatták az érintetteket a kedvezmények lehetőségeiről és kiküldték az előadások ismertetőjét, az ellenzéki párt azonban ezt úgy kommunikálta, mintha privilegizált helyzet állt volna elő. Mint fogalmazott,
azt terjesztették, megéri párttagnak lenni, mert ilyen ajándékokat, kedvezményeket kaphatnak.
„De nem az történt, ahogy próbálták beállítani, hogy az eladott házak százszázalékos jegyeit szállítottuk le 70-80 százalékra, hanem a nullát emeltük fel 70-80 százalékra. Ez mindenütt így van: ha valaki meghirdeti a kedvezményeket, az azt jelenti, hogy nincs eladva a ház” – magyarázta.
Elgondolkodott a lemondáson
Máté Gábor hozzátette: kollégái nem tájékoztatták őt a DK-s jegyekről. Szerinte a konzekvenciákat levonták, meglett a következménye az ügynek: elbocsájtottak egy vezetőt a színházból. „A Katona elleni véteknek tartom, ami történt. A fegyelmi határozatok egyik veleje az, hogy még rosszabb helyzetbe hozták a színházat” – mondta. Arra a kérdésre, hogy megfordult-e a fejében a lemondás, azt felelte: elgondolkodott rajta, „van-e ebben jogos elvárás”, de végül arra jutott, hogy nincs. Úgy véli, nem az ő felelőssége, hogy nem tájékoztatták őt az illetékesek a történtekről, és problémásnak tartja azt is, hogy a gazdasági igazgató sem tudott semmit az ügyről, pedig ha ő időben értesül arról, mi történt, bizonyára rögtön intézkedett volna.