eur:
410.81
usd:
390.09
bux:
79255.15
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Pixabay

OECD-jelentés: eltér a szaktárca és a PSZ értékelése

Egyre több gyermek vesz részt az oktatásban Magyarországon, és emelkedtek a tanári fizetések is. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának közleménye szerint a többi között ezt állapítja meg a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) éves oktatási jelentése. A Pedagógusok Szakszervezete szerint azonban a minisztérium félreértelmezi az adatokat.

Az OECD-tagországokban 2005 és 2019 között egy 15 éves gyakorlattal és a legfontosabb minősítésekkel rendelkező tanár fizetése 5–7 százalékkal emelkedett. Magyarországon a pedagógus-életpálya bevezetése előtti évhez viszonyítva a növekedés reálértéken is 37 százalék volt, ellensúlyozva a szocialista kormányzás alatti jelentős csökkenést – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma.

Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint azonban az eddigi fizetésemelések nem rendezték ténylegesen a tanárok bérhelyzetét. „Valóban emelkedett 2010 óta 78 százalékkal a bére, de ez

a garantált bérminimum emelése következtében teljesen elveszítette a reálértékét

– fogalmazott. – Ott tartunk, hogy egy pályakezdő fiatalnak a bérét ki kell egészíteni, hogy a garantált bérminimumot elérje.”

A szaktárca közleménye szerint a jelentés arra is kitér, hogy Magyarországon 12 gyerek jut egy pedagógusra, míg OECD-átlagban 14 gyerek. A Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint ez nem teljesen igaz. „Ha nem számoljuk a napköziben és tanulószobákban, valamint az egész napos iskolákban alkalmazott pedagógusokat, és csak a tanítással lekötött óraszámokat nézzük, akkor egy pedagógusra 14,2 gyermek jut, ami viszont már magasabb, mint az OECD-átlag” – tette hozzá Totyik Tamás.

A minisztérium közlése szerint a tanárok kötelező óraszáma OECD-átlagban évente 680 óra, míg Magyarországon – elsősorban a rövidebb tanév miatt – csak 648 óra. A Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint egy másik felmérés más eredményt mutat: „A TALIS-jelentésben szerepel, hogy Magyarországon a második legmagasabb az európai országok között a tanítással lekötött idő, egész órákba számolva – mondta a PSZ alelnöke. – Ennél csak Oroszországban magasabb.”

Az elemzés a koronavírus-járvány hatásaira is kitér. Az iskolák újranyitása az OECD szerint jelentős mértékben függ az osztálylétszámoktól: Magyarországon az átlagos osztálylétszám az általános iskola alsó tagozatán 22 tanuló, a felső tagozaton 21 tanuló, így a szaktárca szerint adottak az eredményes védekezés lehetőségei.

A PSZ alelnöke szerint viszont az adatok nem a valós viszonyokat mutatják, mert már nem óraszámok szerinti, hanem feladatellátás szerinti oktatásfinanszírozás működik Magyarországon. Totyik Tamás azt mondta: emiatt hátrányba kerültek azok a települések, ahol a pedagógusok kis létszámú osztályokkal dolgoznak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.

Orbán Viktor: meg kell barátkoznunk olyan fogalmakkal, mint a gazdasági semlegesség és a nemzeti önérdek

Sikerült növelni nemzetközi szinten az ország mozgásterét, és komoly előnyökkel járhat Magyarország számára az amerikai elnökválasztás eredménye - egyebek mellett erről beszélt Orbán Viktor a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) ülésén csütörtökön Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.21. csütörtök, 18:00
Kóka János
a Doktor24 csoport alapító tulajdonosa
Gigantikus mennyiségű energiát emészt fel a mesterséges intelligencia – Hogyan faraghatjuk le az AI környezeti lábnyomát?

Gigantikus mennyiségű energiát emészt fel a mesterséges intelligencia – Hogyan faraghatjuk le az AI környezeti lábnyomát?

A mesterségesintelligencia-technológiák térnyerése óriási lehetőségeket rejt magában, de nem szabad figyelmen kívül hagynunk az energiafogyasztásukkal járó környezeti lábnyomot. Az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) szempontjából a fenntarthatóság iránti növekvő elkötelezettség egyre fontosabbá teszi az olyan kérdések vizsgálatát, mint az AI-megoldások energiafogyasztása, a rendszerek üzemeltetésének és optimalizálásának módjainak feltérképezését, valamint a „zöld mesterséges intelligencia” kialakulóban lévő trendjének megismerését, amelynek célja az AI energiaigényének csökkentése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×