eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Egy téglagyári mozdony csillékkel a Kemencei Erdei Múzeumvasútban. A kiállításon látható járművek évtizedekkel ezelőtt bányákban, gazdasági vasutakon, erdei vonalakon dolgoztak. Amikor ezek a vonalak megszűntek, közadakozással kerültek a Börzsönybe. Ezeket vasútbarátok újították fel, hozták üzemképes állapotba.
Nyitókép: MTVA / Nagy Zoltán

Különleges természeti tájat vágna ketté az újabb kisvasút

Magyarország legnagyobb érintetlen erdejében, a börzsönyi Csarna-völgy fokozottan védett részén haladna keresztül a vonal. A terület kezelője beadta engedélykérelmét, december 6-án lesz döntés erről. A WWF Magyarország az élővilág védelmében ellenzi a projektet.

A Csarna-völgy a Börzsöny északi részén fekszik, több patak is található ott; egy körülbelül 1000 hektáros vízgyűjtő területnek felel meg, és Magyarország legnagyobb, egybefüggő erdőterülete, ahol az elmúlt 40 évben nem történt fakitermelés, vagy csak nagyon kis mértékben.

"Olyan vadonszerű állapotokat lehet itt látni, ami egyáltalán nem gyakori hazánkban.

Visszatértek ide olyan fajok, mint például a fekete gólya, az uráli bagoly vagy a fehér hátú harkály, amelyek nagyon érzékenyek, és a háborítetlen, öreg erdőkhöz kötődnek. Néhány éve hiúz is van a területen" - sorolta az InfoRádiónak a terület értékeiről Gálhidy László, a WWF Magyarország erdővédelmi programfelelőse, hozzátéve, a patakokban sem gyakori fajok fordulnak elő, ilyen ritkaság például a kövi rák.

Gálhidy az újabb vasút ellen szót emelve kiemelte,

"a Börzsöny már eléggé jól ellátott kisvasutakkal, ez annak a következménye, hogy itt a fakitermelés a múlt században kisvasutakon történt".

Maga a Csarna-völgy is elérhető már a kemencei erdei vasút segítségével, csak épp be nem megy oda a vonat, de most ezt szeretnék meghosszabbítani az érintett területre.

"Bakancsos turistaként felfedezhetők ennek a területnek az értékei, egyértelműen káros volna, ha a patakvölgyet, a szurdokot úgy alakítanák át, hogy beleépítenék ezt a létesítményt, amivel 3 kilométert lehet nyerni.

Gyalog kevesebb, mint egy óra ezen áthaladni"

- részletezte Gálhidy.

Vasútépítés esetén a patakvölgyet támfalak és egyéb védművek tennék tönkre a WWF képviselője szerint, és veszélybe kerülne a börzsönyi foltosszalamandra-állomány harmada is.

Az InfoRádió az ügyben megkereste a kérelmet benyújtó Ipoly Erdő Zrt.-t és az Agrárminisztériumot is, de egyikük sem kívánt nyilatkozni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×