Infostart.hu
eur:
389.16
usd:
331.5
bux:
108783.37
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Egy téglagyári mozdony csillékkel a Kemencei Erdei Múzeumvasútban. A kiállításon látható járművek évtizedekkel ezelőtt bányákban, gazdasági vasutakon, erdei vonalakon dolgoztak. Amikor ezek a vonalak megszűntek, közadakozással kerültek a Börzsönybe. Ezeket vasútbarátok újították fel, hozták üzemképes állapotba.
Nyitókép: MTVA / Nagy Zoltán

Különleges természeti tájat vágna ketté az újabb kisvasút

Magyarország legnagyobb érintetlen erdejében, a börzsönyi Csarna-völgy fokozottan védett részén haladna keresztül a vonal. A terület kezelője beadta engedélykérelmét, december 6-án lesz döntés erről. A WWF Magyarország az élővilág védelmében ellenzi a projektet.

A Csarna-völgy a Börzsöny északi részén fekszik, több patak is található ott; egy körülbelül 1000 hektáros vízgyűjtő területnek felel meg, és Magyarország legnagyobb, egybefüggő erdőterülete, ahol az elmúlt 40 évben nem történt fakitermelés, vagy csak nagyon kis mértékben.

"Olyan vadonszerű állapotokat lehet itt látni, ami egyáltalán nem gyakori hazánkban.

Visszatértek ide olyan fajok, mint például a fekete gólya, az uráli bagoly vagy a fehér hátú harkály, amelyek nagyon érzékenyek, és a háborítetlen, öreg erdőkhöz kötődnek. Néhány éve hiúz is van a területen" - sorolta az InfoRádiónak a terület értékeiről Gálhidy László, a WWF Magyarország erdővédelmi programfelelőse, hozzátéve, a patakokban sem gyakori fajok fordulnak elő, ilyen ritkaság például a kövi rák.

Gálhidy az újabb vasút ellen szót emelve kiemelte,

"a Börzsöny már eléggé jól ellátott kisvasutakkal, ez annak a következménye, hogy itt a fakitermelés a múlt században kisvasutakon történt".

Maga a Csarna-völgy is elérhető már a kemencei erdei vasút segítségével, csak épp be nem megy oda a vonat, de most ezt szeretnék meghosszabbítani az érintett területre.

"Bakancsos turistaként felfedezhetők ennek a területnek az értékei, egyértelműen káros volna, ha a patakvölgyet, a szurdokot úgy alakítanák át, hogy beleépítenék ezt a létesítményt, amivel 3 kilométert lehet nyerni.

Gyalog kevesebb, mint egy óra ezen áthaladni"

- részletezte Gálhidy.

Vasútépítés esetén a patakvölgyet támfalak és egyéb védművek tennék tönkre a WWF képviselője szerint, és veszélybe kerülne a börzsönyi foltosszalamandra-állomány harmada is.

Az InfoRádió az ügyben megkereste a kérelmet benyújtó Ipoly Erdő Zrt.-t és az Agrárminisztériumot is, de egyikük sem kívánt nyilatkozni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 17. 20:39
×
×
×
×