eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Egy téglagyári mozdony csillékkel a Kemencei Erdei Múzeumvasútban. A kiállításon látható járművek évtizedekkel ezelőtt bányákban, gazdasági vasutakon, erdei vonalakon dolgoztak. Amikor ezek a vonalak megszűntek, közadakozással kerültek a Börzsönybe. Ezeket vasútbarátok újították fel, hozták üzemképes állapotba.
Nyitókép: MTVA / Nagy Zoltán

Különleges természeti tájat vágna ketté az újabb kisvasút

Magyarország legnagyobb érintetlen erdejében, a börzsönyi Csarna-völgy fokozottan védett részén haladna keresztül a vonal. A terület kezelője beadta engedélykérelmét, december 6-án lesz döntés erről. A WWF Magyarország az élővilág védelmében ellenzi a projektet.

A Csarna-völgy a Börzsöny északi részén fekszik, több patak is található ott; egy körülbelül 1000 hektáros vízgyűjtő területnek felel meg, és Magyarország legnagyobb, egybefüggő erdőterülete, ahol az elmúlt 40 évben nem történt fakitermelés, vagy csak nagyon kis mértékben.

"Olyan vadonszerű állapotokat lehet itt látni, ami egyáltalán nem gyakori hazánkban.

Visszatértek ide olyan fajok, mint például a fekete gólya, az uráli bagoly vagy a fehér hátú harkály, amelyek nagyon érzékenyek, és a háborítetlen, öreg erdőkhöz kötődnek. Néhány éve hiúz is van a területen" - sorolta az InfoRádiónak a terület értékeiről Gálhidy László, a WWF Magyarország erdővédelmi programfelelőse, hozzátéve, a patakokban sem gyakori fajok fordulnak elő, ilyen ritkaság például a kövi rák.

Gálhidy az újabb vasút ellen szót emelve kiemelte,

"a Börzsöny már eléggé jól ellátott kisvasutakkal, ez annak a következménye, hogy itt a fakitermelés a múlt században kisvasutakon történt".

Maga a Csarna-völgy is elérhető már a kemencei erdei vasút segítségével, csak épp be nem megy oda a vonat, de most ezt szeretnék meghosszabbítani az érintett területre.

"Bakancsos turistaként felfedezhetők ennek a területnek az értékei, egyértelműen káros volna, ha a patakvölgyet, a szurdokot úgy alakítanák át, hogy beleépítenék ezt a létesítményt, amivel 3 kilométert lehet nyerni.

Gyalog kevesebb, mint egy óra ezen áthaladni"

- részletezte Gálhidy.

Vasútépítés esetén a patakvölgyet támfalak és egyéb védművek tennék tönkre a WWF képviselője szerint, és veszélybe kerülne a börzsönyi foltosszalamandra-állomány harmada is.

Az InfoRádió az ügyben megkereste a kérelmet benyújtó Ipoly Erdő Zrt.-t és az Agrárminisztériumot is, de egyikük sem kívánt nyilatkozni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×