eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 5. vasárnap Adrián, Györgyi

Így fizetik a dugódíjat külföldön

A dugódíj magyarországi bevezetése mellett érvelők gyakran emlegetnek külföldi példákat. Bemutatjuk két európai ország, Nagy-Britannia és Franciaország városi közlekedésszabályozási gyakorlatát.

A londoni dugódíjra hivatkoznak leggyakrabban a rendszer hazai bevezetése mellett érvelők, ám a londoni példa valójában szingapúri eredetű. Rendszámleolvasó kamerák segítségével működik a város hatalmas belterületére érvényes rendszer. Hétfőtől péntekig, reggel 7 és este 6 óra között csak 10 font, azaz mintegy 3500 forintnak megfelelő összeg befizetése ellenében lehet behajtani a belső kerületekbe. A szabálysértőket ennek hatszorosára büntetik. Néhány átszelő sugárút használata ingyenes, de ezekről a zónában nem lehet fizetség nélkül letérni. A kifizetés interneten eszközölhető, akár a behajtást követő napon is.

A londoni dugódíj alól mentesülnek az autóbuszok, minibuszok és taxik, a mentő-, tűzoltó- és rendőrautók, továbbá a nem benzinnel hajtott gépjárművek. A dugódíj-köteles kerületekben lakók 90 százalékos kedvezményt élveznek, ha egyben kifizetnek egy-egy hetet. A díj külföldi rendszámú autókra is vonatkozik, bár nem-fizetés esetén a büntetést nehéz behajtani.

Más angol városokat még nem sikerült az elfogadására bírni, bár a skóciai Edinburgh városvezetése esetleg rövidesen megszavazza.

Franciaországban egy törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy a 300 ezernél nagyobb lélekszámú települések kísérleti jelleggel fizetőssé tegyék az autósok számára a városközpontba való behajtást. A városi útdíjnak nevezett konstrukció a belvárosok zsúfoltságának a könnyítését, valamint a levegő minőségének a javulását hivatott elősegíteni, a polgármesterek azonban a mai napig nem élnek a lehetőséggel.

A leendő ellenállást már a törvényjavaslat elfogadásának a menete is jelezte, az amúgy a környezetvédelemmel kapcsolatos intézkedéscsomaghoz csatolt jogszabályt a parlament alsóháza azonnal elvetette, és azt végül csak a szenátus képviselőivel közösen megtartott egyeztető bizottságon sikerült a kormánynak átvernie. A folyamat legfurcsább része kétségtelenül abban mutatkozott meg, hogy a javaslatot a környezetvédők sem támogatták, a szocialistákkal együtt úgy érveltek ugyanis, hogy a leendő útdíj kirekesztené a kevésbé tehetőseket a belvárosokból.

Budapesten várhatóan jövő év július elsejétől lesz dugódíj.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Sós Csaba: itt még komoly ütközések lesznek

Sós Csaba: itt még komoly ütközések lesznek

Még bő 50 napig szerezhetnek indulási jogot az úszók a párizsi olimpiára. Sós Csaba szövetségi kapitány több számban is nagy csatát vár a lehetséges magyar indulók között, ugyanis számonként és nemzetenként legfeljebb ketten indulhatnak az olimpián. Arról is beszélt, hogy a 15 éves Jackl Vivien nemzetközi szintű klasszis lesz a következő időszakban.

Lehet, hogy most a britek átléptek egy határt

Kijev nyugati szövetségesei eddig megtiltották az ukrán erőknek, hogy a nyugatról szállított fegyvereket Oroszországon belüli helyszínek ellen használják
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Rég nem láttunk ekkora többlethalálozást Magyarországon

Rég nem láttunk ekkora többlethalálozást Magyarországon

Rendszeresen monitorozza az általános többlethalálozás alakulását idehaza a Semmelweis Egyetem Epidemiológiai és Survaillance Központja. A napokban megjelent gyorselemzésükben a járványügyi szakemberek kiemelték: 2023 utolsó heteiben 7% többlethalálozás volt megfigyelhető a 2014-2019-es (vagyis Covid-járvány előtti) évek azonos időszakához képest. Az idősek esetében sajnos ebből a szempontból még súlyosabb volt a tavaly év vége.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×