A nyugati trendet követve a borvásárlás áttevődik a nagyobb boltokba és az áruházláncokba, a vevők a bort főleg az ár és a címke alapján választják ki - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Heimann Zoltán, aki szerint ez hosszú távon a kommersz irányába viszi el a borászatot.
A szekszárdi borvidék elnöke úgy véli: Magyarországnak a kicsi és az igényes felé kell orientálódnia, mert nem tudjuk felvenni a versenyt az ausztrál és a chilei több száz, nem ritkán több ezer hektáros birtokokkal.
A mi pincészetünk nincs rákényszerítve az áruházak polcaira, mert 20 hektáron a saját szőlőnket dolgozzuk fel, és nem akarunk növekedési pályára állni. Lojális vevőink vannak, akik kötődnek hozzánk - tette hozzá Heimann Zoltán, aki szerint hiányoznak a jó minőségű, közepes üzemek, amelyek nagy mennyiségben, olcsón tudnak helyben bort előállítani.
Szerinte a szövetkezeti kultúrát mint kényszerpályát vetettük le magunkról, az emberekben pedig már nincs meg a bizalom, hogy összefogjanak, pedig a szövetkezeti mozgalomnak minden erőszakossága és kilengései ellenére sok értéke volt.
Hektikus időjárás
Akkor beszélünk a termésről, amikor az már lent van a pincében - idézett Heimann Zoltán egy sváb mondást arra a kérdésre, hogy a szőlőgazdák milyen termésre számítanak az idén.
Bár a termés kevesebb, ez nem jelent akkora problémát, mert úgyis le kellett volna válogatni egy részét - tette hozzá a borász, aki szerint a legfőbb problémát a kiszámíthatatlan időjárás jelenti.
Hihetetlenül hektikus módon változik az időjárás, a jégkárokról pedig már több hónapon keresztül beszélünk, de a sok gond ellenére még lehet jó az idei termés - mondta Heimann Zoltán.
Hanganyag: Exterde Tibor