Szinte mindent újra kell gondolni a magyar közéletben, és meg kell kezdeni Magyarország erkölcsi, szellemi és lelki értelemben vett újjáépítését - mondta a Magyar Tudományos Akadémia elnöke a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen tartott ünnepi beszédében. "Ma Önök egy nem jól működő országban kezdik meg a 2009/2010-es tanévet" - fogalmazott Pálinkás József a tanévnyitón, amelyen közel ötezer elsőéves tette le a hallgatói esküt és vált a Műegyetem polgárává.
Pálinkás József szerint a gazdasági válság mentséggé, a tehetetlenség indokává vált, ugyanakkor elszánásra hív, és az öntudatra ébredés fordulópontját jelentheti: lehetőséget nyújt arra, hogy értékeljük, megítéljük az eddig történteket és önmagunkat.
Ma csak pragmatikus tréning az oktatás
Beszédében az MTA elnöke még a katasztrófával fenyegető, világméretű problémáknál is súlyosabb gondnak minősítette az oktatás és a nevelés egyre növekvő hiányosságait, és úgy fogalmazott: ma az oktatás nem a világban való eligazodásra készít fel, nem adja meg az erkölcsi vértezetet, a szükséges tudást és műveltséget. Az iskolákban ma megszerezhető pragmatikus tréning - a családok nevelő hatásának gyengülése mellett - katasztrófához vezet.
Pálinkás József arról is beszélt: ma Magyarországon ma sok döntés felszínes ismeretek, illúziók és szavazattöbbség alapján születik meg, anélkül, hogy az adott döntést meghozók ismernék cselekedeteik minden következményét. "Éppen a világunk összetett volta miatt a tudással azonos, vagy talán még fontosabb a szilárd erkölcs. Minden erőfeszítésünk hiábavaló, ha ezen a téren nem tudunk előrelépni. Belső indíttatássá, belső kényszerré kell tenni, hogy az emberi közösségek együttélési szabályait szigorúan tartsuk be" - mondta.
Az oktatáspolitika látványosan megbukott
Az Akadémia elnöke figyelmeztetett: a szellem szabadságát még akkor sem uralhatja a haszonelvűség, ha a felsőoktatásban oktatóknak egyszerre kell dolgozniuk a piacra a diplomagyárrá váló felsőoktatási intézményekben, és közben őrizniük kell a szellemi magaslatokat. Hozzátette: "A hallgató nem pénzszerzési lehetőség, a felsőoktatási intézmény nem diploma-, doktori fokozat és publikáció-gyár. Újra kell gondolni ezért a finanszírozás és az intézményértékelés egész rendszerét."
Pálinkás József szerint az elmúlt évtizedek hibás vagy nem létező oktatáspolitikája látványosan megbukott. Az elnök beszédében javasolta az egyetemi tanári kinevezések gyakorlatának megszigorítását, a professzori kar szerepének növelését az egyetemi vezetők kiválasztásában, és a korrupciót és pazarlást elősegítő finanszírozás megváltoztatását.