eur:
389.96
usd:
365
bux:
0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab

Szonda: elhúzódó válságra készül a lakosság

Elhúzódó, legalább másfél évig tartó pénzügyi-gazdasági válságra számít a magyar lakosság - derült ki a Szonda Ipsos közvélemény-kutató tavaly október és december között készített felméréséből. A válaszadók kétharmada kiadásai csökkentését és a családi beruházások elhalasztását tervezi a következő időszakban, de nem számol azzal, hogy hitelt kellene felvennie életfeltételei megteremtéséhez.

A Szonda Ipsos véleménykutatási igazgatója elmondta: a felmérés szerint a magyarok 72 százaléka érzi úgy, hogy rövid távon is érinti majd a gazdasági válság, és további 15 százalékuk feltételezi, hogy körülbelül egy év múlva lesz hatással a recesszió az életére.
Závecz Tibor közölte: a megkérdezettek nyolctizede mondta azt, hogy aggódik a fizetések, nyugdíjak vásárlóerejének várható csökkenése miatt.
A magyarok 30 százaléka tart attól, hogy elveszítheti munkahelyét; leginkább az alacsony képzettségűek, valamint a negyvenes éveikben járók.
A többség nem hisz abban, hogy a pártok konszenzusos, egymást segítő megoldással próbálják majd könnyíteni a helyzet megoldását.

Závecz Tibor szerint a lakosság válságtúlélési stratégiái közé tartozik az ingatlanok és a tartós fogyasztási cikkek vásárlásának elhalasztása. A korábban ház- és gépkocsivásárlást tervezők csaknem hetven százaléka a felmérés szerint most úgy gondolja, hogy kivár, egyelőre nem kezd bele egy ekkora családi beruházásba. Az óvatosság jellemzi az embereket lakásaik, házaik felújítására gondolva is, fele részük távolabbra tolja ezt, egyharmaduk pedig kevesebbet fordít erre a célra - mondta a véleménykutatási igazgató.

A nagy értékű háztartási tárgyak, valamint a ruházkodás esetében kétfelé oszlik a lakosság: a fogyasztás teljes visszafogása jellemzi a negyvenes-ötvenes korosztályt, míg a költés átgondolása és csökkentése a fiatalokat; előbbiek esetében mindez a minőségi csere távolabbi megvalósítását jelenti, utóbbiaknál az önálló életkezdés szerényebb változatát - fogalmazott Závecz Tibor.

Vélhetően a napi fogyasztást sem fogja érintetlenül hagyni a pénzügyi válság, az emberek hattizede a kedvezőbb árú termékeket keresi majd, további egyötödnyien maradnak a bevált cikkeknél, de kevesebbet vesznek belőle - fejtette ki. Závecz Tibor hozzátette: az embereknek viszonylag kis hányada, 17 százaléka reménykedik abban, hogy a hétköznapi bevásárlására nem lesz hatással a pénzügyi válság.

A magyarok leginkább a nadrágszíj összehúzásával tervezik túlélni a válságot, s ehhez a többség nem kíván külső segítséget igénybe venni - fogalmazta meg az igazgató a kutatás konklúzióját.

Mindössze lakosság négy százaléka gondolkodott azon, hogy esetleg hitelfelvétellel próbálja meg átvészelni ezt az időszakot - állapította meg Závecz Tibor, aki szerint az emberek egyébként bíznak a bankokban, s csupán 5-6 százalékuknak fordult meg a fejében, hogy ki kellene venniük onnan a pénzüket.

Címlapról ajánljuk
A közvélemény-kutató cégek szerint vissza kellene szerezni a szakma hitelességét

"Egyre kevesebben árulják el..."
A közvélemény-kutató cégek szerint vissza kellene szerezni a szakma hitelességét

Átalakulóban vannak a közvélemény-kutatási módszerek, mivel egyre kevesebben hajlandók elárulni, hogy mely pártra szavaznának. A kutatócégek összefogást sürgetnek a szakmai hitelesség visszaszerzése és megtartása érdekében. Egyebek közt ezt hangoztatták a jelentősebb közvélemény-kutató cégek vezetői a Századvég Alapítvány konferenciáján.

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×