Jelenleg nincs arra szabály, hogy a gyártóknak hány évig kell biztosítaniuk a tartós fogyasztási cikkek alkatrészellátását, illetve a javítószolgálatot, a vonatkozó jogszabályt ugyanis 2003-ban hatályon kívül helyezték - mondta az InfoRádiónak a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének jogásza.
Krajcsák Szilvia hozzátette: a vásárlást követő három éven belül a fogyasztó jótállási vagy szavatossági igényt érvényesíthet, ha azonban a három év letelte után hibásodik meg a termék, lehetséges, hogy a szerelő nem tudja megjavítani a készüléket, mert nincsen hozzá alkatrész.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége akkor jelezte a problémát a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál, amikor az üzletek működési rendjéről szóló jogszabály előkészítése folyt. A szervezet szerint ez megfelelő alkalom lett volna a joghézag megszüntetésére, a tárcánál azonban úgy vélik, hogy ez egy ilyen beavatkozás sértené a vállalkozás szabadságát - közölte a jogász.
A minisztériumnál - mondta Krajcsák Szilvia - hozzátették, hogy ez a fogyasztók számára sem lenne előnyös, mivel az alkatrészellátás biztosításával járó plusz terheket a cégek beépítenék a termékek árába.Van, hogy nem éri meg
Volt már példa arra, hogy egy-egy készülékhez a szerelő nem talált pótalkatrészt, de - főleg a nagyobb értékű berendezések esetében - nem jellemző - mondta az InfoRádió által megkérdezett egyik budapesti háztartásigép-szervíz vezetője.
Zsigri Péter szerint a nagyobb cégektől akár nyolc-tíz éven át is be lehet szerezni pótalkatrészt a termékeikhez, megemlítette azonban, hogy a manapság vásárolt készülékeket ritkán tartják meg ennyi időnél tovább.
Az szervízvezető közölte: a most tizenegy-tizenkét éves gépek alkatrészeit is be lehet szerezni a külső, burkolati elemek kivételével, amelyek a dizájn módosítása miatt folyamatosan változnak, ezek azonban ritkábban mennek tönkre.
Volt már példa arra, hogy egy javítást nem tudtak elvégezni a szervízben, de általában megoldható a probléma - fűzte hozzá a szakember.
Zsigri Péter elmondta: előfordul, hogy a gyártó olyan magas árat szab a pótalkatrészeknek, hogy a fogyasztónak nem éri meg megjavíttatni az elromlott készüléket.
Hanganyag: Sigmond Árpád