eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Electric car lithium battery pack and power connections
Nyitókép: kynny/Getty Images

Fenyegető autópiac - Százalékosítható Kína európai étvágya

Az európai autógyártóknak még inkább le kell nyomniuk az elektromos autók előállítási költségeit, hogy versenyben maradjanak a jóval olcsóbban termelő kínai gyárakkal – ez derült ki az idei Müncheni autószalonon.

Európa és a földrajzilag hozzá tartozó Nagy-Britannia hatalmas klímavállalásaival az elektromos autógyártás felé terelte a hazai autóipart. Csakhogy, a dízeles-benzines kocsikat sújtó különböző büntetőintézkedések ellenére a fogyasztók nem úgy kapkodják a 0-emissziós elektromos autókat (EV), mint számítottak rá.

Az egyik ok a magas ár és ezen a téren a kínai gyártók kesztyűt dobtak Európának, büszkén mutogatva fogyasztóbarát és olcsóbb modelljeiket az idei Müncheni autószalonon.

"Fel kell zárkóznunk a költségek terén, a kínaiak egy generációval korábban kezdték el az elektromos autók gyártását" - mondta Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója a Reutersnek.

Hozzátette: cége azzal próbál árparitást elérni a kínaiakkal, hogy a jövőre piacra kerülő, és elektromos kocsiként felélesztett ikonikus Renault 5-ös szupermini 25-30 százalékkal olcsóbb lesz, mint az elektromos Scénic és Mégane modellek.

A kínai EV-gyártók, köztük a BYD, a Nio és a Xpeng az európai EV-piacot célozták meg, ahol eladásaik közel 55 százalékkal, mintegy 820 000 járműre emelkedtek az év első hét hónapjában. Mindez az összes eladott kocsi mintegy 13 százalékát teszi ki – írta a Reuters.

Az Inovev autóipari tanácsadó cég szerint az idén Európában eladott új elektromos kocsik 8 százalékát adták a kínai márkák. Tavaly az arány még 6, tavalyelőtt 4 százalék volt.

A Jato Dynamics kutatói szerint 2022 első felében Kínában az átlagos elektromos kocsi kevesebb mint 32 000 euróba került, szemben az európai 56 000 eurós átlagárral.

"Az alapautók piaci szegmense vagy eltűnik, vagy nem fogják megcsinálni az európai gyártók" - mondta Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója. A németek válasza: a Mercedes-Benz a CLA kompakt osztályát, a BMW pedig az úgynevezett Neue Klasse-t mutatja be, mindkettő a nagyobb hatótávolságot és hatékonyságot célozza meg, miközben a gyártási költségeket a felére csökkenti.

A Volkswagen vezérigazgatója, Oliver Blume közben újságíróknak elmondta, hogy a kínai partnerkapcsolatok útján felére akarja csökkenteni az akkumulátor-költségeket. A Reuters által idézett Ferdinand Dudenhoeffer autóipari elemző szerint

a kínaiak "világbajnokok" az akkumulátor-gyártásában, amelyek az ilyen kocsik költségének 40 százalékát is kitehetik.

A Németországban letelepedő kínai akkumulátorgyártók hozzájárulnak az elektromos kocsik költségeinek csökkentéséhez és a német politikusoknak gondoskodniuk kell arról, hogy "ne űzzék ki őket az országból ostoba stratégiákkal" – idézte szavait a Reuters.

Címlapról ajánljuk
Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

Már meghallgatható a Portfolio Checklist vasárnapi különkiadása. A műsornak egyetlen témája volt: április első felében elszállt, és 18 havi csúcsig ugrott az arabica típusú kávé határidős jegyzése. A képet tovább bonyolítja, hogy a robusta kávé termékpiaci ára gyorsabban nőtt, mint az arabicáé, s így ismét konganak a vészharangok, hogy holnapra luxussá válik a mindennapi feketénk. A témáról Árok Gábort, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának vezetőjét kérdeztük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×