A brit piacon az autógyártóknak a jövő évtől kvótákat szabnak meg, hogy minimum hány elektromos autót kell eladniuk, mielőtt 2030-ban betiltják az új benzin- és dízelüzemű járművek értékesítését. (Jövőre az összes eladott kocsiból 22 százalékot kell kitenniük, 2030-ra 80 százalékot). Mindez jó Kínának, amely az előrejelzések szerint – az olcsó elektromos autók terén szerzett tapasztalata miatt – dominánssá válik az Egyesült Királyság piacán.
Brit kormányzati források aggodalmukat fejezték ki, mert szerintük
a járművekbe épített technológiát nagy mennyiségű információ – többek között helymeghatározási adatok, hangfelvételek és videofelvételek – begyűjtésére használhatják fel,
miközben a kocsik távoli beavatkozással szemben is sebezhetők lesznek – írta a The Telegraph című brit lap. Egy többpárti parlamenti képviselőcsoport is figyelmeztette a kormányt: Nagy-Britannia arra készül, hogy „átadja az autópiac kritikus infrastruktúrája feletti ellenőrzést Pekingnek, az ezzel járó biztonsági kockázatokkal együtt”.
A nettó zéró kibocsájtás – aminek terhei miatt újabban egyre bátrabb a nyilvános kritika – a brit konzervatívok és a munkáspártiak közötti csata központi elemévé vált. Néhány tory képviselő arra sürgette Rishi Sunak miniszterelnököt, hogy óvatosabban közelítsen a 2050-re kitűzött átfogó célhoz. (Magyarán: hígítsa fel a vállalásokat).
Egy magas rangú kormányzati forrás a The Telegraphnak úgy fogalmazott: „Ha egy olyan országban gyártják a kocsikat, mint Kína, mennyire lehetünk biztosak abban, hogy nem egy olyan járművünk lesz, amely hírszerzési és adatgyűjtési célokat szolgál?”
A Kínával foglalkozó, nemzetközi interparlamentáris szövetség brit tagjai emellett arra figyelmeztettek, hogy
sürgős fellépés nélkül a brit autóipart az a veszély fenyegeti, hogy Kína „a kihalás szélére sodorja”.
Valójában ez lehet a brit aggodalmak hátterében, ahogy az is, hogy az amúgy foghíjas elektromos töltőhálózat felemlegetésével és az elektromos autók bírálatával esetleg politikailag fékezni lehet a hatalmas anyagi áldozatokkal járó átállást a belső égésű motorokról.
A brit parlamenti csoport szerint 2022-ben Nagy-Britanniában az összes utaskilométer 88 százalékát autóval tették meg. „Nehéz elképzelni ennél kritikusabb infrastruktúrát és teljesen helytelen, hogy egy ilyen iparág irányítását átadjuk a tekintélyelvű Pekingnek”.
Charles Parton, a Royal United Services biztonsági kutatóintézet tagja megjegyezte: „Tegyük fel, hogy veszek egy autót, amelyben egy ilyen kínai modul van, és meghívnak egy előadásra egy védelmi intézménybe. Ha az autóban kamerák vannak, akkor a modulok segítségével bekapcsolhatják azokat, és adatokat gyűjthetnek.
„Végső soron be kell tiltani minden kínai modult bármely járműben és ezt elég gyorsan kell megtenni”
– mondta.