Nem kell ahhoz szociológusnak lenni, hogy észrevegyük: a fiatalok nem úgy tévéznek, mint a korábbi generációk. Sőt, nem is mindig tévéznek. Inkább okos eszközeiken és számítógépen nézik a számukra érdekes videókat, akkor és ott, ahol nekik megfelel.
Az Oxfordi Egyetem újságírás tanszékén működő Reuters Intézet azonban szerette volna pontosabban is megnézni, hogy állnak a fiatalok a tévéhíradóhoz.
Arra a megállapításra jutott, hogy több millió fiatal fordított hátat a tévés híreknek, ami figyelmeztetés a nagy hírcsatornáknak, a CNN-nek, BBC-nek és a Sky Newsnak.
"A fiatalok nemcsak az online forrásokat preferálják, de adataink szerint jelentős részük teljesen leállt azzal, hogy tévés hírműsorokat nézzen" - áll a jelentésben.
Legnagyobb arányban az amerikai fiatalok fordítottak hátat a tévés híreknek. Arra a kérdésre, hogy az elmúlt héten néztek-e tévéhíradót, a megkérdezett 35 év alattiak 24 százaléka válaszolt igennel. Két éve még 37 százalék volt az arányuk.
A videomegosztók, a csatornák által visszanézhető műsorokat kínáló oldalak és más csatornák előretörése ellenére a televíziós ágazat viszonylag egészséges maradt az elmúlt években. A televíziós hírek ugyanakkor egy veszélyeztetett állatfajra kezdenek hasonlítani.
A hírekre kíváncsi felhasználók nem akarják feltétlenül megvárni az esti híradót. Ezt próbálják kihasználni a technológiai cégek: a Facebook megállapodott több médiacéggel, így a BBC-vel és az NBC News-zal, hogy közvetlenül, saját oldalán publikálja majd tartalmaik egy részét. Az Apple pedig egyenesen saját hírportált hoz létre.
Ezek a fejlemények azt jelzik, hogy a technológiai cégeknek egyre inkább megnő a szerkesztői felelőssége. "Látjuk, hogy a Google és más cégek kezdik ezt komolyan venni, és olyan embereket is felvesznek, akiknek megvan az ez irányú tapasztalatuk" - mondta Nic Newman, az oxfordi tanulmány vezető kutatója.
A hírek még a csevegő programokra is átkerültek: a spanyolajkú felhasználók egynegyede mondta azt, hogy a WhatsAppon olvasott és beszélt meg híreket ismerőseivel.
A kutatók megjegyezték: az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Olaszországban és Spanyolországban az online média lépett elő első számú hírforrássá, bár, ha az idősebb és az internetet nem használó generációt is beszámítják, akkor még mindig a tévé a vezető médium a hírek világában. Az online hírek előretörését ugyanakkor még fékezi, hogy sok helyen az emberek nem hajlandók fizetni az interneten elérhető hírekért.
Találtak Budapesten egy körforgalmat, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai