Akár heti hat-hét napot és napi 14 órát is dolgoztak a tajvani tulajdonú Foxconn-üzemek dolgozói Dél-Kínában, havi maximum 64 ezer forintos fizetésükért. A gyakori öngyilkosságok, majd a dolgozók közelmúltbeli fenyegetőzései miatt a vállalat kénytelen volt beengedni gyáraiba a munkakörülményeket vizsgáló amerikai szervezetet, az FLA munkatársait. Mindez a legnagyobb megrendelő, az Apple áldásával történt, amelynek új vezetője, Tim Cook azt mondta: minden munkásnak joga van a tisztességek körülményekhez.
A több mint egymillió embert alkalmazó Foxconn üzemeit szinte katonás fegyelem jellemzi. Az iPhone-ok, iPad-ek mellett itt szerelik össze az Xboxokat, valamint Dell és HP-számítógépeket is. A 2010-es öngyilkosságok után a cég tagadta, hogy túlságosan gyors lenne a munkatempó, és elviselhetetlen mértékben túlóráztatja dolgozóit. Kénytelen volt azonban több mint a duplájára emelni a fizetésüket. Most ismét fizetésemeléseket jelentettek be, és beleegyeztek a munkaidő lerövidítésébe is.
Ipari elemzők szerint azonban nemcsak a gyártóknak, hanem a fogyasztóknak is változniuk kell. "Amikor az emberek a sokkoló kínai munkakörülményekről olvasnak, felháborodnak egy pillanatra. De aztán felmennek az internetre, és szemrebbenés nélkül megveszik a legalacsonyabb áron a kívánt terméket" - jegyezte meg David Autor, a tekintélyes Massachusettsi Technológiai Intézet közgazdásza.
Elemzők megjegyzik azt is, hogy a kínai gyárak számára drágul a munkaerő: a gyárak eddig egy olyan modellt alkalmaztak, amelynek lényege az volt, hogy emberi munkával, sok terméket és gyorsan állítsanak elő. Az ország más részeiből Dél-Kínába vándorló munkások azonban egyre kevésbé hajlandók elfogadni az alacsony béreket, azt, hogy barakk-szerű munkásszállásokon kell élniük, és egész nap dolgozzanak. A kínai társadalom öregedése miatt ráadásul csökken a fiatal munkavállalók száma.
Kérdés, hogy drágulnak-e majd az elektronikai termékek, és a nyugati fogyasztóknak valóban meg kell-e majd fizetniük a kínai dolgozók jobb munkakörülményeit? A cégek egyelőre úgy próbálnak ez ellen fellépni, hogy automata gépsorokat állítanak üzembe, és a gyárakat a dél-kínai partvidékről az ország belsejébe telepítik át.
Találtak Budapesten egy körforgalmat, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai