Hollywood eddig a jól bejáratott üzleti modell szerint élt: a filmek a vásznon jelennek meg először, de a kis képernyőn, az otthonokban termelik az igazi bevételt. 2005 óta azonban rohamosan csökken azoknak a száma, akik DVD-t vesznek a házi kollekcióba, és a nyugati part mozimoguljai a hajukat tépkedik. A megcsappant bevétel egyik eredménye, hogy a díjakra felterjesztett, közepes költségvetésű filmek gyártását visszafogják, és a nagy kasszasikerekre koncentrálnak.
Sokáig beszéltek arról, hogy a kínai és orosz kalózkodás mekkora bevételkiesést okoz. Ezek azonban inkább soha meg nem szerzett piacok, amelyek a DVD-másolás után az illegális internetes sugárzás irányába léptek el - jegyzi meg az amerikai filmipar gondjairól író Economist.
A valódi fenyegetést az olcsó videó-kölcsönző automaták jelentik. Elég csak elmenni egy amerikai plázába és összehasonlítani az árakat. A Red, vagy a Toy Story 3 15-20 dollár az üzletben, a legális letöltés sem sokkal olcsóbb. A videóbolt felé haladva azonban ott az áruházban a leginkább jegykiadó automatára hasonlító kölcsönző gép, amelyből egy estére tizedannyiért el lehet vinni a filmet.
A stúdiók számára egy másik nagy rivális a Netflix postai kölcsönző cég. Ez az újabb filmeket a már ismert, "tartsd magadnál, amíg meg nem nézed" rendszerben kölcsönzi ki, de emellett az interneten sugároz régebbi, tehát egy-két éves filmeket.
A Netflixnek már 20 millió ügyfele van, és becslések szerint egy átlagos estén az amerikai internet-forgalom egyötödét a Netflix online-filmjei foglalják le. A Netflix és egy másik cég, a Redbox ,képletesen szólva, kihúzták a szőnyeget a stúdiók hagyományos terjesztői, a boltok és a videó-kölcsönzők alól. Az egykor hatalmas Blockbusters csődvédelmet kért.
Az emberek még mindig vesznek DVD-t: olyat, ami leköti otthon a gyerekeket, vagy a nagy kedvenc kasszasikereket, de megtanulták kivárni, amíg az olcsó platformokon is kijönnek a nagy filmek. Addig pedig inkább tévéznek - jegyzi meg az Economist.
A stúdiók most új lépésekkel próbálkoznak: megállapodtak a Netflix-szel, hogy a megjelenés után csak 28 nappal adhatja kölcsönbe új filmjeit, de cserébe több régi filmet sugározhat. Emellett azt tervezik, hogy újszerű módon lehet birtokolni majd egy-egy filmet. Ha valaki megveszi a DVD-t, vagy letölti például a filmet, akkor kap egy digitális igazolást, ami azt jelenti, hogy DVD-re írhatja, vagy bármely más elektronikus eszközre újra letöltheti az alkotást.
A stúdiók számára ez a marketingben is előnyt jelentene: pontosabban tudnák, hogy kik jelentik egy-egy színész vagy rendező célközönségét. A Warner Brothers pedig a Facebookon keresztül próbálja majd kölcsönözni filmjeit.
A stúdiók lassan reagáltak - jegyzi meg az Economist. A jó hír az, hogy ha a legális online kölcsönzés és tulajdonlás jobban elterjed, akkor valószínűleg az árak is esni fognak - teszi hozzá a gazdasági magazin.
Szia, Anya! – új átverés terjed itthon, mutatjuk, mire kell figyelni