eur:
389.59
usd:
361.74
bux:
68002.24
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Mi jelenti a legnagyobb veszélyt Hollywood számára?

Ha az idén nyáron még kevesebb lesz a gondolatébresztő és még több az eleve kasszasikernek gyártott film a mozikban, az a hollywoodi stúdiók anyagi gondjainak is betudható. A gyártók számára egyre nagyobb gondot jelent az, hogy egyre kevesebb ember vesz DVD-t. De nem az illegális másolók, hanem az olcsó kölcsönzők jelentik a nagy veszélyt.

Hollywood eddig a jól bejáratott üzleti modell szerint élt: a filmek a vásznon jelennek meg először, de a kis képernyőn, az otthonokban termelik az igazi bevételt. 2005 óta azonban rohamosan csökken azoknak a száma, akik DVD-t vesznek a házi kollekcióba, és a nyugati part mozimoguljai a hajukat tépkedik. A megcsappant bevétel egyik eredménye, hogy a díjakra felterjesztett, közepes költségvetésű filmek gyártását visszafogják, és a nagy kasszasikerekre koncentrálnak.

Sokáig beszéltek arról, hogy a kínai és orosz kalózkodás mekkora bevételkiesést okoz. Ezek azonban inkább soha meg nem szerzett piacok, amelyek a DVD-másolás után az illegális internetes sugárzás irányába léptek el - jegyzi meg az amerikai filmipar gondjairól író Economist.

A valódi fenyegetést az olcsó videó-kölcsönző automaták jelentik. Elég csak elmenni egy amerikai plázába és összehasonlítani az árakat. A Red, vagy a Toy Story 3 15-20 dollár az üzletben, a legális letöltés sem sokkal olcsóbb. A videóbolt felé haladva azonban ott az áruházban a leginkább jegykiadó automatára hasonlító kölcsönző gép, amelyből egy estére tizedannyiért el lehet vinni a filmet.

A stúdiók számára egy másik nagy rivális a Netflix postai kölcsönző cég. Ez az újabb filmeket a már ismert, "tartsd magadnál, amíg meg nem nézed" rendszerben kölcsönzi ki, de emellett az interneten sugároz régebbi, tehát egy-két éves filmeket.

A Netflixnek már 20 millió ügyfele van, és becslések szerint egy átlagos estén az amerikai internet-forgalom egyötödét a Netflix online-filmjei foglalják le. A Netflix és egy másik cég, a Redbox ,képletesen szólva, kihúzták a szőnyeget a stúdiók hagyományos terjesztői, a boltok és a videó-kölcsönzők alól. Az egykor hatalmas Blockbusters csődvédelmet kért.

Az emberek még mindig vesznek DVD-t: olyat, ami leköti otthon a gyerekeket, vagy a nagy kedvenc kasszasikereket, de megtanulták kivárni, amíg az olcsó platformokon is kijönnek a nagy filmek. Addig pedig inkább tévéznek - jegyzi meg az Economist.

A stúdiók most új lépésekkel próbálkoznak: megállapodtak a Netflix-szel, hogy a megjelenés után csak 28 nappal adhatja kölcsönbe új filmjeit, de cserébe több régi filmet sugározhat. Emellett azt tervezik, hogy újszerű módon lehet birtokolni majd egy-egy filmet. Ha valaki megveszi a DVD-t, vagy letölti például a filmet, akkor kap egy digitális igazolást, ami azt jelenti, hogy DVD-re írhatja, vagy bármely más elektronikus eszközre újra letöltheti az alkotást.

A stúdiók számára ez a marketingben is előnyt jelentene: pontosabban tudnák, hogy kik jelentik egy-egy színész vagy rendező célközönségét. A Warner Brothers pedig a Facebookon keresztül próbálja majd kölcsönözni filmjeit.

A stúdiók lassan reagáltak - jegyzi meg az Economist. A jó hír az, hogy ha a legális online kölcsönzés és tulajdonlás jobban elterjed, akkor valószínűleg az árak is esni fognak - teszi hozzá a gazdasági magazin.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×