Az ország lélegzetvisszafojtva követi a bányász-sagát, a helyszínen dolgozók sátrain, daruin és teherautóin ott lobog a nemzeti zászló, a kormány egyik bizottsága pedig meghallgatást tart arról, miképpen fordulhatott elő a súlyos baleset, amelynek nyomán harminchárman rekedtek a mélyben.
Alejandro Bohn és Marcelo Kemeny, a San Esteban vállalat két magyar származású vezetője eddig nem tudott magyarázatot adni arra, hogy egy júliusi baleset után miért indult újra a kitermelést. Akkor, miután egy sziklaomlás leszakította egy dolgozó lábát, a bánya bezárt, hogy "korrekciós biztonsági intézkedéseket" vezethessenek be, majd egy egészségügyi illetékes engedélyezte, hogy ismét meginduljon a munka. Az illetékes most hétfőn lemondott.
Még korábban egy bányász halála miatt zárták be ideiglenesen a bányát, de a családdal kötött peren kívüli egyezség után újraindult a kitermelés.
Bohn a bizottság előtt azt mondta, hogy bocsánatot kérnek a "nem várt és szükségtelen helyzet miatti fájdalomért". Õt és Kemenyt akár bíróság elé is citálhatják, egy ügyész pedig azt kérelmezte, hogy a két üzletember a vizsgálat idején ne hagyhassa el az országot.
A mentésben segédkező mérnökök közben kedden fúrni kezdték azt az aknát, amelyen keresztül kihozhatják majd a föld alatt rekedt bányászokat. Az ausztrál gyártmányú, hatalmas fúrógép, a Strata 950 naponta várhatóan hat métert halad majd előre, az alagút teljes hossza pedig hétszáz méter lesz. A műveletet a bányászok védőszentjéről, Szent Lőrincről nevezték el.
A kimentésre várók egy, a korábbi helyüktől kétszáz méterre fekvő aknába mentek át - a nedvesség miatt nehezükre esik az alvás és komoly bőrbetegségek alakultak ki náluk. A bányászok pszichés gondozásába az amerikai űrkutatási hivatal szakemberei is bekapcsolódnak majd. A mentők elmondták: amikor kész lesz a menekülési útvonal, három órába telik majd, hogy felhozzanak egy-egy embert, azaz a mentés négy napon át fog tartani.
Lázár János a parlamentben: Trianon nélkül miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata