2024. május 3. péntek Irma, Tímea
Nyitókép: Live Science/ Martinez et al., 2023, PLOS One

Tudományosan bizonyított: az ókori egyiptomi művészek is hibáztak

Egy friss tudományos tanulmány szerint az ókori egyiptomi alkotóművészek valamit igencsak elronthattak, amikor több mint háromezer évvel ezelőtt egy fáraóportrét festettek meg az egyik nekropolisz sírjában.

A PLOS One folyóiratban július 12-én jelent meg egy tanulmány, annak a vizsgálatnak az eredményeiről számol be, amelyet egy nemzetközi kutatócsoport végzett el II. Ramszesz fáraó festményén. Az alkotás egy Nakhtamun nevű tisztviselő sírjában található, az ókori Théba, azaz a mai Luxor közelében – írja a LiveScience.

A kutatás célja alapvetően annak feltárása volt, hogy milyen módszerekkel, milyen munkafázisokkal, eszközökkel és anyagokkal dolgozhattak az ókori egyiptomi művészek. A vizsgálat tárgyául választott falfestményről korábban az ókori régészek azt feltételezték, hogy azt ábrázolta, ahogy II. Ramszesz fáraó éppen megsiratja apja halálát.

A nemzetközi tudóscsoport egy speciális röntgenvizsgálatnak vetette alá a falfestményt annak érdekében, hogy láthatóvá váljanak a képről háromezer év alatt eltűnt részletek, illetve a festmény készítése során felhasznált festékrétegek is.

A kutatók a röntgen-fluoreszcens képalkotás (XRF) egyik hordozható változatát használva, speciális röntgensugárzást használtak a festmény beszkennelésére. Az elkészült vizsgálati eredmény a kutatók szerint teljesen új megvilágításba helyezte a festményt.

LiveScience/Martinez et al., 2023, PLOS One

A kutatócsapat arra a megállapításra jutott, hogy a festményen II. Ramszesz valójában nem az apjával, hanem Ptah-val, a kézművesek ókori egyiptomi istenével áll szemben. A vizsgálat után tisztán kirajzolódó kép szerint a festményen II. Ramszesz egy kultikus lombkorona alatt áll, miközben az előtte trónoló figura egyértelműen Ptah isten, nem pedig elhunyt apja, I. Szeti.

A képről megszerzett friss információként a kutatás még megállapította azt is, hogy a falfestményen az ókori egyiptomi szokásoktól teljesen eltérő módon nemcsak borostával, hanem még kiálló ádámcsutkával is volt ábrázolva II. Ramszesz.

A vizsgálat feltárt egy konkrét javítást is a képen. Kiderült ugyanis a röntgenes szkennelés alapján, hogy a fáraó nyakánál levő gallért az ókori festője átfestette egy teljesen más formájú gallérra. A kutatók szerint a fáraót eredetileg egy olyan "shebyu" gallért viselve ábrázolták, amely népszerű volt a 20. dinasztia idején (i.e. 1186-tól 1070-ig), de II. Ramszesz uralkodása alatt viszont nem használták.

A kutatók szerint a shebyu gallért valószínűleg ezért átfestették, és egy "wesekh" típusú nyakláncékszerrel helyettesítették, amelyet II. Ramszesz uralkodása idején viseltek. Így a festményt eredetileg a 20. dinasztia idején készíthették, évtizedekkel II. Ramszesz halála után, és valószínűleg az történhetett, hogy amikor a művészek rájöttek, hogy rossz típusú nyakláncot festettek II. Ramszeszre, akkor kijavították.

A kutatók arra a kérdésre nem találtak választ, hogy II. Ramszesz vajon miért van borostával az állán ábrázolva ezen a festményen, amikor a fáraókat általában borotváltan vagy szakállal ábrázolták az ókori egyiptomiak. De arra sem sikerült magyarázatot találni, hogy a fáraóábrázolásoknál nem szokásos kiálló ádámcsutka hogyan kerülhetett fel a festményre.

Ugyanakkor Philippe Martinez, a Sorbonne Egyetem és a Francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központ (CNRS) molekuláris régésze ezekről az anomáliákról a Live Science-nek nyilatkozva úgy vélte, hogy II. Ramszesz kiálló ádámcsutkája lehet, hogy az átfestés során kerülhetett rá a falfestményre, valószínűleg kapkodás közben, tévedésből.

2024.05.06. hétfő, 18:00