eur:
389.66
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Michelisz: Rossz hír, hogy az éllovasok csapat nélkül maradtak

A túraautó-világbajnokság záró futama előtt álló Michelisz Norbert szerint nem kell feltétlenül gyári támogatás a sikerekhez, és ezt a mostani szezon is bizonyítja, de nem titkolja, hogy szívesen indulna gyári támogatással. A versenyző az InfoRádió Aréna című műsorában arról is beszélt, hogy vannak különféle megkeresései, de ezek inkább megmaradtak a beszélgetés szintjén.

Az Ön pályafutásából kimaradt a gokart. Ez nem hiányzott? Hiszen a gokartal mégis meg lehet tanulni a test-test elleni küzdelmet.

De. Én azt gondolom, hogy minden egyes kategória, vagy lépcsőfok az hiányzik így utólag visszagondolva. Nyilván egy sikeres karrier befutásához az kell, hogy valaki már szinte a versenyautóban, vagy a gokartban nevelkedjen. Nálam ez teljes mértékben kimaradt. Én 20 évesen kaptam először lehetőséget, hogy kipróbáljam magam versenyautóban, és hazudnék, ha azt mondanám, hogy az a rutin most nem jönne jól, amit ott megszerezhettem volna.

Idén most már majdnem kétszerannyi pontja van a túraautó-világbajnokságon (WTCC), mint egy évvel ezelőtt. Van futamgyőzelme, dobogós helyezések. Ez annak köszönhető, hogy megtanulták az új autó beállításait?

Igen. 2011-ben egy üres lappal kezdtünk. Nem azt mondom, hogy most már az útnak a végén járunk, ami az autó megismerését illeti, de látszik a pontállásból is a kiegyensúlyozottabb teljesítményből is, hogy jó úton haladunk. Ami nagyon pozitívum, az az, hogy még mindig látjuk közösen a fejlődésre való lehetőséget. Úgyhogy én bízom benne, hogy ez a tendencia még folytatódni fog.

Az, hogy az utóbbi futamokon már sikerült idén a Chevrolet-kat is megszorongatnia, az is ennek az eredménye?

Én azt gondolom, hogy igen. Bár azért be kell vallani, hogy a BMW, hogyha az alapanyagot tekintjük, akkor picit talán hátrányban van a konkurensekhez képest. Tehát nekünk sokszor a külső körülményeken is múlik, hogy mennyire vagyunk versenyképesek egy adott pályán.

Az idei versenyek nagy részére egy csapattársat is kapott Wéber Gábor személyében. Mennyire volt ez segítség?

Szinte minden tekintetben segítség volt. Azért mondom azt hogy csak szinte, mert én azért úgy álltam hozzá a csapattárs kérdéshez, hogy nem engedhettem meg magamnak - ismerve Gábor kvalitásait, mert Gábor egy kiváló versenyző, - de nekem ez már a harmadik évem a Túraautó-világbajnokságban, így nem igazán engedhettem meg magamnak azt, hogy megérkezik a Gábor és mondjuk egyből gyorsabb nálam, vagy jobb eredményeket ér el. Tehát olyan szempontból volt egy picit negatívum, hogy plusz nyomást helyezett a vállaimra, illetve helyeztem én a saját vállaimra. De ezt leszámítva csak előnye volt. A második autó érkezése egy teljesen más megközelítést jelent az autó beállítását illetően is. Mivel látjuk egymás telemetriai adatait is, ezért én pontosan látom, hogy Gábor mit csinál az autóban, pontosan látom azt is, hogy melyik kanyarban gyorsabb, illetve lassabb, mint én. Ez nekem abszolút segítség volt abban, hogy az utolsó tizedeket is megtaláljam, azzal, hogy láttam néhány olyan kanyart - akár a hungaroringi versenypályán is - ahol láttam, hogy abszolút nem az autó beállításában kell keresni a hibát, hanem a vezetéssel is tudok nyerni.

Mi nézők, kívülállók szeretünk benézni a kulisszák mögé. Az egyik legérdekesebb talán a rádiózás. Mennyit beszélnek egy verseny közben?

Én megkértem a csapat tagjait és a mérnökömet is, hogy a lehető legkevesebbet beszéljenek hozzám verseny közben. A Túraautó-világbajnokságról azt is tudni kell, hogy versenyek nem olyan nagyon hosszúak. Tehát általában, ha nem történik valami rendkívüli, akkor nekem nincs szükségem arra, hogy különböző információkat a fülemre mondjanak. Általában látom, hogy mi történik előttem, meg mögöttem. Nyilván előfordulnak olyan szituációk, amikor a bokszból, a kameraképen keresztül látják, hogy sárga zászló van egy adott helyen, vagy egy versenyautó nagyon szerencsétlenül állt félre. Ilyenkor figyelmeztető jelleggel elmondják a fiúk, hogy mit látnak. A kommunikáció nagy része egy versenyhétvégén mindig a szabadedzéseken és az időmérőn zajlik le, amikor egy állítás kapcsán elmondom még a levezető körben, mielőtt visszaérnék a bokszba, a benyomásaimat az autóról. Ezzel időt tudunk megtakarítani, mert már abban a pillanatban tudnak változtatni az autón, amikor megérkezem a csapathoz.

Nézzünk egy kicsit előre. A Chevrolet gyári támogatás nélkül, privát csapatként versenyez tovább 2013-tól. Mennyire lesznek így veszélyes ellenfelek?

Én azt gondolom, hogy ugyan olyan veszélyes ellenfelek lesznek, mint amilyenek idén voltak. Az angol csapat, amely szervizeli az autóikat, megmarad, csupán a pénzforrás száll ki a hátuk mögül. Ha találnak egy erős támogatót, vagy szponzort, akkor ugyan ott folytatják, ahol most tartanak. Ráadásul a pletykák szerint változatlan pilótafelállással.

Most az a furcsa helyzet állt elő, hogy a világbajnokság első három helyezettje, Yvan Müller, Robert Huff és Alain Menu papíron csapat nélkül maradt.

Igen. Ez olyan pilóták számára, mint amilyen én is vagyok, egy picit talán rossz hír. Mert nagyon sokan arra számítottak, hogy az új gyártók érkezésével többeknek lehetősége nyílhat gyári ülésre. De így, hogy ez a három kiváló versenyző újra "piacra került", így egy olyan kaliberű pilóta, mint én vagyok, nem lesz elsőszámú választás.

Érdeklődés szinten megkereste már másik csapat?


Különböző megkeresések már voltak. Nyilván ezek inkább megmaradtak a beszélgetés szintjén, tehát konkrétumokra soha nem tértünk ki. Nem titkoltam soha, hogy nekem is valamikor az a célom, hogy gyári csapatnál kössek ki. Remélem, hogy valamikor elérkezek erre a szintre is, de mostanában nem gondolkozom ezen túl sokat, mert az idei szereplésen látszik, hogy a Zengő Motorsporttal közösen képesek vagyunk akár futamgyőzelmekért is harcolni. És amíg én, mint versenyző azt érzem, hogy semmi hiányosság nincs a környezetemben, addig szinte mindegy, hogy a versenyzés gyári, vagy privát csapattal történik.

Mit várhatunk jövőre a Zengő Motorsporttól? Marad a BMW?


Én azt gondolom, hogy a legvalószínűbb forgatókönyv az lesz, hogy marad a BMW. Nyilván nagyon sokszor szóba kerül ez a téma csapaton belül is, és tudom, hogy Zengő Zoli is minden erejével azon van, hogy a legjobb alapanyagot eljuttassa nekem, illetve a csapatnak. De ennek nyilván nagyon erős anyagi korlátai is vannak. Úgyhogy én azt gondolom, hogy a BMW lehet a legésszerűbb választás a következő versenyévadra. És én mint versenyző nagyon örülnék neki, hogyha maradna a BMW, mert megszerettem az autót. Ráadásul még nem is találtuk meg pontosan az autó határait.

Meddig feszíthetők még ezek a határok? A BMW jövőre nem fejleszt, ellenfélnek pedig ott lesz e Chevrolet, az érkező Honda... Fel lehet majd venni velük a versenyt?


Ez is jó kérdés. Nyilván az idő előre haladtával egyre kevesebb újdonságot fogunk találni, ami az autó beállítását illeti. Egy idő után abszolút arra leszünk szorulva, hogy a BMW Motorsport eszközöljön néhány fejlesztést az autón, de a cég álláspontja egyelőre nagyon megosztott ezzel kapcsolatban.

Nemrég azt lehetett hallani, hogy bejelentkezett a túraautó-világbajnokságra a kilencszeres rallyvilágbajnok Sebastian Loeb. Érkezhet Loeb a WTCC-be?

Nagyon jók a hírek ezzel kapcsolatban. Én úgy tudom, hogy például Suzukában is kint volt a Citroentől egy delegáció. Úgyhogy én a nyilatkozatokból, illetve ezekből az apró jelekből is azt tudom leszűrni, hogy a Citroen csatlakozni fog a bajnoksághoz. Az egyetlen kérdőjel az, hogy mikor? Én a legvalószínűbb forgatókönyvnek azt tartom, hogy hasonló utat futnak be jövőre, mint a Honda idén, tehát megnézik melyik autót a legérdemesebb átalakítani pályaautózás céljára, aztán csatlakozni fognak egy-egy versenyhétvégéhez, hogy 2014-re teljes erőbedobással megjelenhessenek.

A teljes interjút meghallgathatja, ha ide kattint.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×