Infostart.hu
eur:
387.81
usd:
329.38
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Tyumen, Russia - January 21, 2020: TikTok and Facebook, YouTube application  on screen Apple iPhone XR
Nyitókép: 5./15 WEST/Getty Images

TikTok-háború: az orosz-ukrán konfliktusban a közösségi hálónak is nagy szerep jut

Az ukrán influenszerek értékes információkat szolgáltatnak hazájuk hadserege számára a közösségi médiában.

Az influenszerek háborús övezetek szemtanúivá és a városi hadviselés szakértőivé váltak, tippeket twittelnek az ukrán harcosoknak a CNN cikke szerint. A zavaros médiakörnyezetben azonban burjánzik a dezinformáció is.

Sokan TikTok-háborúnak nevezik Oroszország ukrajnai invázióját - a platform felhasználói már akkor aktívan posztoltak a katonai eszkalációról, amikor az orosz hatóságok tagadták azt. Ez meglehetősen komplexszé teszi a médiakörnyezetet, főként annak figyelembe vételéve, hogy Oroszországban az állami tulajdonú média szolgáltatja az információkat a háború állásáról.

Nehéz átfogó képet kapni

David French, a Dispatch vezető szerkesztője szerint a közösségi média megmutatja az embereknek, hogy mennyire brutális ez a háború, de a platformok nem nyújtanak átfogó stratégiai képet az orosz erők pozícióiról vagy az áldozatok valós számáról.

"Minden egyes ilyen TikTok-videó

pillanatfelvétel, gyakran kontextus nélkül.

Rengeteg időt kellene eltölteni azzal, hogy elkezdjük összerakni a TikTok kirakós játékát" - vélekedik French.

Hozzátette, hogy a közösségimédia-közvetítéseknek a közvetlensége arra késztethette a nyugati nemzeteket, hogy gyorsan beálljanak a sorba a szigorúbb szankciókkal kapcsolatban.

"Az ukrán ellenállás inspiráló jellege sok nyugati kormány késztetett cselekvésre" - mondta French.

Tudni kell gyanakodni

A félretájékoztatásra ugyanakkor kiváló példa egy orosz ejtőernyősökről készült videót, amelyet a TikTokon és a Twitteren osztottak meg, ám később kiderült, hogy 2015-ben készült. Jane Litvinyenko dezinformációra szakosodott oknyomozó riporter és kutató szerint kevesen értik annyira az információs hadviselést, mint a legtöbb ukrán.

"A propaganda minden háború része - az Oroszországból propaganda lényege most az, hogy aláássa az ukrán narratívákat és megijessze az ukrán embereket" - mondta. Folyamatosan megjelennek dezinformatív cikkek a közösségi médiában, amelyeket az ukrán hírcsatornák azonnal cáfolnak is, de

a háborús helyzetben nehéz átlátni azt is, hogy Kijevtől néhány kilométerre mi zajlik éppen

- akár hetekbe is tarthat, míg valódi teljes képet kaphatunk a jelen eseményeiről.

"Van egy általános szabályom: minél konkrétabb és drámaibb az információ, annál nagyobb gyanakvással kell kezelni. Jelenleg a megbízhatóbb jelentések a magas szintű, homályosabb jelentések lesznek" - mondja az iraki veterán Fench.

Dezinformációkat törölnek

A Twitter és a Facebook eközben folyamatosan dolgozik a dezinformációk eltávolításán: egy orosz és egy belarusz kampányt is lelőttek a hétvége folyamán az NBC News információi szerint.

Az egyik propagandakampány ukránellenes beszédtémákat terjesztő honlapot tartalmazott egy ismert orosz dezinformációs művelet egyik ágaként. A Facebook szóvivője elmondta, hogy több platformon, köztük az Instagramon is

számítógép generálta arcokat használtak a hitelesség megerősítésére.

A másik kampány meghackelt fiókokat használt hasonló ukránellenes propaganda terjesztésére, egy ismert fehérorosz hackercsoporthoz kötődően.

Putyin narratíváját viszik tovább

Mindkét kampány olyan narratívákat vitt tovább, melyeket Putyin is említett a háború kezdetét bejelentő tévébeszédében, egyúttal felhívta a figyelmet rá, hogy a 2016-os amerikai elnöki választások idején megismert dezinformációs fegyvereket továbbra is használják az oroszok. A kampányok célja az volt, hogy elhitessék, az ukránok rosszul állnak a háborúban. Olyan cikkeket is eltávolítottak a közösségi oldalak, amelyek Zelenszkijt igyekeztek náci színben feltüntetni. A Twitter számos profilt le is tiltott az események következményeképp.

Blokkolták a Google Térkép két funkcióját

A Google és a YouTube a háborús helyzetben

nem fogad el el hirdetéseket az oroszt állami médiától:

a Facebook már korábban bejelentette, hogy így reagál a kialakult helyzetre.

Mindezen túl a Google Térkép két olyan funkciót is blokkolt Ukrajnában, amelyek valós időben nyújtanak információkat a felhasználóknak - erősítette meg a vállalat vasárnap a CNN-nek. A Google az ukránok biztonsága érdekében és a helyi tisztviselőkkel folytatott konzultációt követően hajtotta végre a változtatást a vállalat szerint.

A letiltott funkciók közé tartoznak az élő forgalmi adatok - ezt a funkciót egyes kutatók a konfliktus távoli megfigyelésére használták -, valamint a Live Busyness, amely azt mutatja meg, egy adott pillanatban mennyire sokan tartózkodnak egy helyszínen. A Google Maps navigációs módjának használata közben továbbra is elérhetőek a közlekedési frissítések Ukrajnában.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump már látja a békemegállapodást

Donald Trump már látja a békemegállapodást

Donald Trump szerint az ukrajnai háború lezárásáról szóló tárgyalások végső szakaszában járnak. Az amerikai elnök erről Volodimir Zelenszkij társaságában beszélt, amikor floridai rezindenciáján fogadta az ukrán államfőt vasárnap.
Putyin háborús ultimátuma árnyékában találkozik Trump és Zelenszkij – háborús híreink vasárnap

Putyin háborús ultimátuma árnyékában találkozik Trump és Zelenszkij – háborús híreink vasárnap

Oroszország szombat este újabb rakétatámadást indított Kijev és Ukrajna több régiója ellen, amely miatt az ukrán főváros egyes részein megszűnt az áram- és a távhőszolgáltatás. A támadás közvetlenül megelőzte Volodimir Zelenszkij ukrán elnök amerikai látogatását, ahol Donald Trump elnökkel folytat tárgyalásokat a 20 pontos béketerv véglegesítése érdekében. Az egyik legkritikusabb kérdése továbbra is az, hogy mely területeket adnák át Oroszországnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×