eur:
389.35
usd:
361.72
bux:
68002.24
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Csőd után újjászületésről beszélnek a General Motorsnál

Egy nappal a csődbejelentés után máris az újjászületésről beszél a General Motors vezetése. Az amerikai autógyártó 30 nap alatt akar megszabadulni a versenyképességét akadályozó eszközöktől, és utána újrakezdeni a profittermelést. Első lépésként máris megállapodott a Hummer márka eladásáról.

Európában az Opel jövőjével és a várható gyárbezárásokkal vannak elfoglalva, a részlegtől megszabadult General Motors a tengerentúlon pedig már a vállalat reneszánszát tervezi.

A cég hétfőn a várakozások szerint csődvédelmet kért maga ellen. Ez idő alatt távol tartják tőle a hitelezőit, és végrehajthatja azokat az átalakításokat, amelyek nyomán bár lefogyva, de jóval versenyképesebb cégként folytathatja. Egy nappal az úgynevezett "Chapter11" csődvédelmi bejelentés után a detroiti gyártó azt közölte, hogy elvi megállapodást kötött a Hummer márka eladásáról.

A katonai jármű civil változatának számító, de még így is guruló erődre hasonlító Hummer a kilencvenes évek pazarló jólétének egyfajta jelképe, így semmi nem mutathatná jobban a GM eltökéltségét az újjászületésre, mint az, hogy megszabaduljon tőle.

Kérdés, hogy a benzinfaló jármű rajongói - köztük rapperek és pornósztárok - kitartanak-e majd az új tulajdonos mellett. Ahogy emelkedtek ugyanis az üzemanyagárak, úgy esett vissza - 67 százalékkal - a Hummerek eladása.

Fritz Henderson, a General Motors vezérigazgatója egyelőre nem hajlandó elárulni a vevő nevét, korábban is csak annyit lehetett tudni, hogy három érdeklődő volt a márkára. A GM-nél még annyit mondtak, hogy az új vevő "agresszív módon akarja pénzelni" a Hummer termékfejlesztését. Az alku nyomán 3000 ezer amerikai munkahely menekül meg.

Sokk

A General Motors kiakasztotta az "eladó" táblát a Saab és Saturn gyárakra is. A Pontiac mint márka megszűnik, marad a Chevrolet, a Cadillac, a Buick és a GMC. A hétfői csődbejelentést megelőzően a cég a kanadai Magna alkatrészgyártónak adta át az Opel 20 százalékát, 35 százalékot pedig az orosz takarékbank, a Szberbank szerzett meg. Az ügylet részese a Gaz orosz autógyár is, és így az orosz sajtó elkezdett azon viccelődni, hogy az Opelt ezentúl Volgának hívják majd.

Visszatérve a korábbi anyacégre, a GM 30 napon belül meg akar szabadulni értékes vagyontárgyaitól és két-három hónapon belül jelenne meg nyomában az új cég.

Az átalakítást az eddig a szabadpiac úttörőjének számító Amerikában példátlan kultúrsokk kíséri: az új GM tulajdonosa 60 százalékban az amerikai szövetségi állam, 12 százalékban a kanadai kormány és 17 és félszázalékban az autógyártó szakszervezet lesz. A nem is titkolt cél az, hogy megmentsenek közel másfél millió állást.

A szakszervezeti tulajdon ellenére az átalakítást elbocsátások, gyárbezárások és az autókereskedői hálózat karcsúsítása követi majd. Egy bírósági végzés nyomán a cég hozzájuthat 15 milliárd dollár rendkívüli amerikai kormánysegélyhez. Ezt később egy hasonló összeg követi. Szakírók szerint a GM azonban idáig nem sokat tett azért, hogy olcsóbb és takarékosabb modelleket fejlesszen ki.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×