Infostart.hu
eur:
389.11
usd:
331.45
bux:
108783.37
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Nyitókép: Pixabay

Egymillió dollár jár a biciklisávokért

New York egykori polgármestere, Mike Bloomberg tíz városnak ad egymillió dollárnak megfelelő összeget, valamint háttértudást annak érdekében, hogy biztonságos biciklizést lehetővé tevő bringasávokat alakítsanak ki.

Bloomberg New York polgármestereként rengeteget tett a biciklis közlekedés fejlődéséért a városban: a Bloomberg Philantrophies nevet viselő jótékonysági szervezetén keresztül ezt most a világ tíz másik nagyvárosában is meg szeretné tenni.

Nemcsak pénzt és tudást juttat el a jövendőbeli nyertesekhez, hanem olyan stratégiákat is megoszt majd velük, amelyek segítenek megbirkózni a lakosok biciklis közlekedéssel kapcsolatos esetleges ellenállásával is - írja a The Guardian.

Legalább 100 ezer lakosú városok pályázhatnak

A szaktudás a Global Designing Cities Initiative nevű New York-i székhelyű civil szervezettől származik, amely a fenntartható közlekedés megteremtésén dolgozik. A szervezetet Janette Sadik-Khan alapította, aki Bloomberg idején New York közlekedési biztosa volt.

A tízszer egymilliós támogatásra a több mint 100 ezer lakossal rendelkező nagyvárosok pályázhatnak november és február között. A nyerteseket 2023 tavaszán jelentik be.

Az ellenvéleményekre is felkészít majd a program

Sadik-Khan 2007-2013 közt közlekedési biztosként több mint 640 kilométernyi kerékpársáv telepítését felügyelte New Yorkban, tucatnyi új gyalogos sétálóutcát hozott létre, többek között a Times Square-en. Sadik-Khan elmondta, hogy a győztes városoknak adott tanácsok között szerepel majd az is, hogy miként lehet megbirkózni az elkerülhetetlen kritikákkal, mivel

egy olyan városban, ahol még a gépjárművek dominálnak, zajos ellenállással kell szembenézni.

"Az embereknek markáns véleménye van arról, mire kell használni a városok utcáit, ami jó. 8,4 millió ember él New Yorkban: nekem időnként az volt az érzésem, ez 8,4 millió közlekedésmérnököt jelent egyben. Mindig lesz ellenvélemény, ha az ember újdonságot kar bevezetni, meg akarja szüntetni a status quót. A szakértők azonban ezeket a programokat is erősíteni fogják" - fogalmazott.

A bicikliutak számos előnnyel járnak

Hozzátette, hogy a New York-i tapasztalatok segítettek a kerékpáros infrastruktúra előnyeiről szóló bizonyítékok gazdag tárházát létrehozni - beleértve azt is, hogy a kerékpárutak mentén lévő vállalkozásoknak milyen előnyökkel járnak, és hogy a városi cégtulajdonosok túlbecsülik az autóval érkező ügyfelek arányát.

"Ha belegondolunk, a kerékpárutak a 21. században azt jelentik, amit a hidak, az alagutak a múlt században. Meg kell mutatnunk, hogy

a kerékpározás nem csak kikapcsolódás és sport,

hanem a közlekedés egy módja, az utak nem csak az autósoké" - mondta Sadik-Khan.

A szakember erénye amellett, hogy mennyi bicikliutat hozott létre New Yorkban, az is, hogy Bloomberg üzletemberként ilyen elkötelezett maradt a kerékpáros közlekedés fejlesztése mellett. Hivatalba lépésekor maga sem volt a biciklis közlekedés támogatója, de második ciklusa alatt irányt váltott, miután a 2007-es stratégiai terv, a PlaNYC - amely azt vizsgálta, hogyan tudna a város megbirkózni a növekvő népességgel - arra a következtetésre jutott, hogy a kerékpárutaknak nagyobb szerepet kell játszaniuk a város életében.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×