eur:
392.88
usd:
366.44
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin
Nyitókép: Forrás: Pixabay.com

Több tízezer tonna áru rekedt Záhony „mögött” a vágányzár miatt

Kimaradt a vágányügyi egyeztetésekből egy olyan cég, amely rengeteg árut szállít a térségben, ezért van bajban a Dunaferr is.

Nyersanyag-ellátási problémákkal küzd a Dunaferr a záhonyi vágányfelújítás miatt – terjedt el a hír múlt héten előbb a helyi, majd az országos sajtóban, az ügy még a múlt heti Kormányinfón is téma volt, ezen Gulyás Gergely kancelláriaminiszter megnyugtatta a nyilvánosságot, hogy a MÁV egyeztetett minden érintettel, és lehetővé tette az anyagforgalmat Záhonynál.

A Világgazdaság most részletesebben is utánajárt, hogyan oldódhat fel az ennél kicsit bonyolultabb helyzet. A lap információja szerint az ISD Dunaferrnek 40 ezer, az Andrej Babis cseh kormányfőhöz köthető IKR-nek 10 ezer, a Bige Holdingnak 4-5 ezer, további cégek sorának együtt még néhány ezer tonna áruja ragadt a záhonyi átrakókban azt követően, hogy október 16-án a MÁV Zrt. három átrakót érintő vágányzárat rendelt el. "Csapdába esett" 10 ezer tonnányi útsíkosság-mentesítő anyag is, amelyet a Magyar Közút és a megyei jogú városok rendeltek a télre való felkészülésként.

A cikk szerint az iparvágányokra terelő váltókat és eszközeiket a MÁV Zrt. havonta ellenőrzi, az esetleges javítanivalókról és azok költségéről jelentést ad, a munkát elvégzi, aztán kifizetik.

Soltész László, a Kelet-Trans 2000 Kft. ügyvezető igazgatója vállalatának három telephelyét is érinti a vágányzár, rajta keresztül pedig két másik céget is. Soltész László azt furcsállja, hogy

a szeptemberi jelentés után mintegy két héttel hirtelen olyan hibák sorára derült fény, amelyek miatt azonnal, október 16-án 16 órakor jött is a vágányzár.

A Kelet-Trans szakemberei szerint nem jelölt meg hibákat a MÁV a vágányzár indokaiként, miközben az ipartelep működését 24, legfeljebb 48 óra alatt biztosítani kell akár felügyelet mellett is, ha nem baleset okozta az üzemzavart.

A MÁV a Portfoliónak azzal indokolta a karbantartást, hogy az érintett vágányszakaszon több kisiklás, baleset történt.

A Gulyás Gergely által említett helyzetrendezés következményeként viszont az új útvonalon drágult a szállítás a Dunaferr nyilatkozata szerint, a Kelet-Transnak pedig

a beragadt 40 vonatából csak 4 tudott kigördülni szombat estig,

a Dunaferr nyersanyag-hozzáférése pedig továbbra is akadozik.

A MÁV egyeztetéséből egyébként a Kelet-Trans kimaradt. A vállalatvezető levélben fordult ezért Homolya Róbert MÁV-elnökhöz, felajánlva még anyagi segítséget ahhoz, hogy a felmerülő hibákat gyorsan elháríthassák.

Címlapról ajánljuk
Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Nagyjából a Magyar Nemzeti Bank várakozásainak megfelelő adatokat vár idén a magyar gazdaságtól Isépy Tamás, a Századvég makrogazdasági üzletágvezetője és Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Úgy vélik, az elmúlt időszak gazdasági válságainak egyik legfőbb tapasztalata, hogy sokkal több váratlan helyzetre kell felkészülnie a világnak.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

A 12,5 milliárd eurós kulcsrakész ár "továbbra is érvényben van" az orosz fővállalkozóval, de "ha a nyugat-európai atomerőmű építkezésekre nézek, akkor a tervezett költségeket még soha, sehol nem tudták tartani, ezért felelőtlenség lenne most többet mondanom" – jelentette ki a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Jákli Gergely. A Paks II. Zrt. vezérigazgatója utalt rá, hogy a paksihoz hasonlóan a legtöbb erőmű építés "ilyen kulcsrakész szerződésben valósul meg, ennek ellenére folyamatosan drágulnak"; igaz hozzátette: "a Paks II. esetében nem kapkodnék, nem spekulálnék erre". Elárulta: "folyamatban van a kivitelezési szerződés egyes pontjainak a felülvizsgálata és módosítása", és konstruktívak a tárgyalások az oroszokkal, akárcsak az Európai Bizottsággal; munkaszervezési és egyéb tapasztalatok miatt pedig akár a kínaiak is megjelenhetnek a projekt körül. Azt vázolta: "rövid távon megoldódhat" az irányítástechnika körüli, a német kormány blokkolásából adódó helyzet, és leszögezte: se a projektet, se az orosz hitelszerződést nem szankcionálja semmi, illetve az orosz fővállalkozó is ki tudja fizetni a beszállítókat. Hangsúlyozta: a Paks I.-nél nem történt semmilyen elmozdulás a mellette kiásott új gödör miatt, és a megépített résfal csökkenti ennek a jövőbeli kockázatát. A Duna vízhozamával és a hűtővízzel kapcsolatos aggodalmakat műszakilag kezelhetőnek mondta, a Paks I. és Paks II. párhuzamos működésének brüsszeli engedélyezése kapcsán pedig bizakodását érzékeltette. Azt is rögzítette: "lesz első betonöntés év végéig", és a két új blokk "a 2030-as évek elején" már termelni fog. A minapi interjú során Paks II. gigantikus gödrében is jártunk, ahol óriási gépeket láttunk, a megörökített fényképeket ebben a különleges képgalériában mutatjuk be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×