A gyorsforgalmi úthálózat - autópálya és autóút együtt - a legbiztonságosabb közúti közlekedési út. A nagy forgalmi terheltség ellenére 2018-ban a balesetek mindössze 3,7 százaléka történt ezeken az utakon: a 628 baleset közül 474 autópályán, 105 autóúton történt.
A legbiztonságosabb autópálya a statisztika szerint az M6-os, ahol 18 balesethez riasztották a szerveket 2018-ban; ezzel szemben az M0-son 118 balesetet okoztak az autósok, a Központi Statisztikai Hivatal további adatai szerint az M3-son 54, az M5-sön 48, M7-esen pedig 36 alkalommal kellett balesethez riasztani a mentőket.
A 17 ezer közúti közlekedési balesetek többségét, közel
70 százalékát lakott területen belül okozták a járművezetők, 64 százalékukért a személygépkocsi-vezetők, 10 százalékukért kerékpárosok és 9 százalékukért pedig teherautóvezetők voltak a felelősek.
A gyalogosok hibájából 988 baleset következett be, ami 2,8 százalékkal több a 2017-es adatnál. A segéd-, és a motorkerékpárosok az előző évhez képest 2018-ban 10 százalékkal több balesetet okoztak, mint egy évvel korábban.
A balesetek döntő többsége, 92 százaléka a járművezetők hibájából történt.
A leggyakoribb okok között szerepel
- a sebesség nem megfelelően megválasztása,
- a szabálytalan irányváltoztatás,
- a haladás és bekanyarodás szabályainak be nem tartása, valamint
- az elsőbbségadás elmulasztása.
A szabálytalan előzésből származó személysérüléses balesetek részaránya 4,5 százalék volt.
A KSH adatai szerint kiugróan magas volt azok száma, akik nem használtak biztonsági övet:
a sofőrök 68 százaléka nem volt bekötve a baleset pillanatában.
A 2018-ban előforduló közlekedési balesetek 8,5 százalékát okozták alkohol fogyasztása miatt - ez az adat megegyezik az egy évvel korábbival. A legtöbbször a segédmotorosok és a kerékpárosok követtek el balesethez vezető szabálytalanságot ittas állapotban.