eur:
408.88
usd:
374.25
bux:
74343.85
2024. november 6. szerda Lénárd
Dukai Regina modell, énekesnő (j), Horváth Éva modell, műsorvezető (b) és Dér Heni énekesnő (k) utaskísérőként a repülőgépen használatos mentőmellényeket mutatja be a Ferihegyi repülőtéren, azon a sajtóeseményen, amelyet a SkyCourt, a repülőtér új terminálépületének közelgő átadása alkalmából rendeztek, ahol a sztárok megismerkedtek a stewardessek munkájával.
Nyitókép: MTI/Manek Attila

Ez áll Dukai Regina hárommillió forintos bírsága mögött

Milliós büntetésre számíthatnak a Gazdasági Versenyhivataltól azok az influencerek, akik nem tüntetik fel, hogy a közösségi médiában a reklám céljából szerepeltetnek egy-egy terméket. A GVH hasonló szigorúsággal fog eljárni a reklámozó vállalkozásokkal szemben is.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nemrégiben megállapította, hogy mind a Dukai Regina tulajdonában álló „With Love” Kft., mind a vele szerződő, influencereket közvetítő médiaügynökség, a Red Lemon Media Group Kft. hiányosan teljesítette a közösségimédia-megjelenésekkel kapcsolatos, korábban vállalt kötelezettségeit.

A GVH korábban három, kiemelkedő számú követővel rendelkező véleményvezér kommunikációs tevékenységének vizsgálatára indított eljárást (Dukai mellett Kasza Tibor és Rubint Réka posztjait vizsgálta). Mindhárom eljárás kötelezettségvállalással zárult, azzal a kiemelt céllal, hogy az érintett piac szereplői iránymutatást kapjanak a közösségi médiában történő reklámozással összefüggő versenyjogi megfelelésről és a kapcsolódó versenyhatósági elvárásokról. Utóbbiak lényege, hogy egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően kell a fogyasztók tudomására hozni, ha egy posztot egy véleményvezér ellenszolgáltatásért (pénzért, próbatermékért, egyéb kedvezményért stb.) tesz közzé. Lényeges továbbá, hogy a reklám megjelölésének elmaradásáért felelősséggel tartozik mind a poszt közzétevője, mind az érintett termék értékesítője, így mindkét oldal érdekelt a jogszerű kommunikációban.

Dukai Regina esetében az utóvizsgálat megállapította, hogy nem teljesítette minden vállalt kötelezettségét, ezért a cégének egymillió forint bírságot kell fizetnie.

"Egy 2008-as törvény szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ha egy influencer, vagyis véleményvezér közösségi oldalán népszerűsít egy terméket, de a posztjáról nem derül ki egyértelműen, hogy ezt ellenszolgáltatásért teszi" – mondta az InfoRádiónak a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Varga Noémi emlékeztetett, a Gazdasági Versenyhivatal már eddig is

többször figyelmeztette a piaci szereplőket, a posztok többsége azonban továbbra sem felel meg a jogszabályi előírásoknak.

Ezért döntöttek a szigorítás mellett. A versenyhivatal elvárja a #reklám kifejezés feltüntetését, de az sem mindegy, hogy hol szerepel, mindenképpen a poszt legelején szükséges hangsúlyosan, továbbkattintási lehetőség nélkül feltüntetni. A reklámozó vállalkozás jelzése is minden esetben szükséges.

"Ha ezeknek a követelményeknek eleget tesznek, akkor nagyjából meg is feleltek azoknak a kritériumoknak, hogy a fogyasztók azonnal érzékeljék, reklámról van szó. Nemcsak az influencerekkel szemben lép fel a Gazdasági Versenyhivatal, hanem reklámozókkal szemben is, ha nem megfelelő a posztok tartalma, hiszen mindketten motiváltak abban, hogy ezek a posztok megjelenjenek" – mondta az ügyvéd.

A GVH döntése szerint nem elegendő, ha egy influencer posztjában első helyen tünteti fel a reklám kifejezést, fontos az is, hogy a fogyasztók számára ez jól észlelhetően, a továbbkattintási lehetőséget megelőzően történjen, és a reklámozó vállalkozás is jól azonosítható legyen. Varga Noémi arra is felhívta a figyelmet, hogy ha ez nem valósul meg, akkor az influencer és a reklámozó is büntetést fizet.

"A bírság összege a vállalkozás előző évi nettó árbevételének tíz százalékát is elérheti akár a rendkívül súlyos esetekben"

– figyelmeztetett az ügyvéd.

A Gazdasági Versenyhivatal iránymutatása szerint ha egy hirdető leszerződik egy véleményvezérrel egy terméke népszerűsítésére, érdemes írásban rögzíteni azt, hogy milyen reklámozási gyakorlatot vár cserébe. Ki kell dolgozni egy monitoringrendszert is, amelynek részeként utasítani tudják például az influencert a jogszabályoknak nem megfelelő posztok eltávolítására.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.06. szerda, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa
Amerikai elnökválasztás 2024: érkeznek az eredmények, az exit poll már befutott

Amerikai elnökválasztás 2024: érkeznek az eredmények, az exit poll már befutott

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A küzdelem rendkívül szorosnak ígérkezik, a felmérésekben fej-fej mellett álltak a jelöltek, hamarosan azonban tisztábban fogunk látni, hiszen elkezdődött az első eredmények áramlása. Egy óra múlva számos kulcsfontosságú államban zárulnak az urnák, Georgiából pedig hamar befuthatnak az első adatok. Ideális esetben holnap reggelre már sejthetjük, ki lesz a következő elnök, de nem teljesen kizárható, hogy ismét kell néhány napot várnunk. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×